باغبانی و کشاورزی

مزایای استفاده از کود های مایع

در کشاورزی و باغبانی، یکی از مهم‌ترین مواردی که بهره وری را افزایش می‌دهد و  در نتیجه‌ی‌ آن، باعث برآورده شدن نیازهای مصرفی انسان می‌شود؛ کودها هستند. بدون استفاده از کودهای مختلف، ما در جهان با مشکلات بزرگی مواجه می‌شویم که اثرات فاجعه باری هم برای بقای انسان و هم بر اقتصاد جهانی به دنبال خواهد داشت. البته که کودها انواع مختلفی داشته و همه‌ی آن‌ها برای یک هدف ایجاد نمی‌شوند. برای اثر بخشی هرچه بیشتر گیاهان، باید با توجه به نوع و نیاز گیاه، مناسب‌ترین محصولات متناسب با شرایط را به طور صحیح به کار گرفت.

یکی از انواع کودها که می‌تواند تامین کننده‌ی بسیاری از نیازهای گیاهان باشد، کودهای مایع هستند. استفاده از این کودها، مزایای زیادی دارد که به شما به تغذیه هرچه بهتر گیاه کمک می‌کند. برای شناخت بهتر با کودهای مایع، باید با عملکرد آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله، ابتدا به بررسی عملکرد کودهای مایع پرداخته و سپس مزایای استفاده از کودهای مایع را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

کود مایع چه عملکردی دارد؟

همانطور که می‌دانید، کودها به ویژه کودهای مایع، برای تغذیه گیاهان استفاده می‌شوند؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که مواد غذایی چگونه از کود به گیاه می‌رسد؟! در کودهای جامد و دانه‌ای، با گذشت زمان، دانه‌ها شروع به تجزیه می‌کنند و مواد مغذی به آرامی به خاک جذب می‌شوند. سپس گیاه شما مواد مغذی را از  طریق خاک به داخل ریشه خود می‌کشاند.

از طرف دیگر، گیاهان از کودهای مایع به دو روش تغذیه می‌کنند؛ جذب از طریق خاک به ریشه (مشابه کودهای دانه‌ای) و جذب مواد غذایی به طور مستقیم از برگ‌ها و تیغه‌های گیاهان. مانند عملکرد کود دانه‌ای و کود مایع زمانی که به زمین می‌رسد، در خاک نفوذ کرده و ریشه‌ها مواد مغذی آن‌ها را جذب می‌کنند. با این حال، در زمان استفاده از کودهای مایع، گیاهان در درجه‌ی اول، فرآیند جذب را از طریق برگ‌های خود انجام می‌دهند. برای آنکه فرایند جذب از طریق برگ‌ها انجام شود، باید کودهای مایع را به گیاهان با استفاده از اسپری‌های مخصوص اسپری کرد. جذب از طریق شاخ و برگ، بسیار سریع‌تر از ریشه‌ها اتفاق می‌افتد، به همین علت تقریبا می‌توانید با استفاده از کودهای مایع، میزان تاثیرپذیری آن را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از کودهای مایع

امروزه کشاورزان می‌توانند بین کودهای دانه‌ای (جامد) و مایع یکی را انتخاب کنند تا ازعملکرد بهتر و سالم‌تری اطمینان داشته باشند. کودهای مایع در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و گزینه‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند بهترین انتخاب را داشته باشند. همچنین استفاده از کودهای مایع، مزایای زیادی داشته که در ادامه چند مورد آن را مطرح می‌کنیم:

  • اثر سریع

همانطور که گفته شد، کودهای مایع عمدتا از طریق برگ‌ها جذب می‌شوند و این اتفاق در زمان کوتاهی و به سرعت اتفاق می‌افتد. از مزایای استفاده از کودهای مایع، انتقال مواد مغذی ، توسط گیاه به تمام اجزای گیاه از ریشه تا برگ است و این بهترین روش برای رساندن سریع مواد مغذی به گیاه شماست.

  • استفاده‌ی آسان

با استفاده از کود‌های مایع، نیاز به هیچ گونه کالیبراسیون، مخلوط کردن یا اندازه گیری نیست. استفاده‌ از کودهای مایع، ساده بوده و تنها به استفاده از یک اسپری محلول پاش نیاز است و سپس شروع به اسپری کردن به گیاهان کنید.

  • مناسب برای استفاده در نیمه فصل

به دلیل جذب سریع و انتشار کودهای مایع، اگر گیاهان شما نیاز به افزایش مواد مغذی داشته باشند، می‌توانید از کود مایع برای سبز شدن دوباره در نیمه فصل استفاده کنید.

  • عدم نیاز به آبیاری بعد از کوددهی

در انواع کودهای دیگر به جز کود مایع، نیاز است تا برای جذب بهتر، بعد از کوددهی آبیاری انجام شود. اما از آنجا که از کودهای مایع برای تغذیه برگ‌ها استفاده می‌شود، بعد از اسپری کردن کود بر روی گیاهان، دیگر نیازی به آب دادن نیست.

  • آلودگی کمتر زیست محیطی

بخش عمده‌ای از کودهای جامد شیمیایی که استفاده می‌شوند، باعث به وجود آمدن آب‌های غلیظی می‌شوند که آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارند. اما از آنجا که کودهای مایع، به سرعت جذب گیاه شده و خشک می‌شوند و همچنین به علت آنکه برای کاربردهای سبک و مکرر ساخته شده‌اند، باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از منابع آبی مجاور نیز می‌شوند.

  • ردیابی آسان

به علت محلول بودن کودهای مایع در آب، می‌توان برای ردیابی فرآیندهای کوددهی، آن‌ها با یک رنگ مشخص ترکیب کرده و به طور موقت مناطقی که برای آن‌ها از کود مایع استفاده کرده‌ید را ردیابی کنید. این موضوع باعث شده تا شما بدانید کدام مناطق را کوددهی کرده و کدام منطقه نیاز به کود دارد. همچنین از استفاده‌ی بیش از حد از کودهای مایع جلوگیری می‌کند.

  • قابلیت ترکیب بالا

کودهای مایع، به تنهایی قابل استفاده بوده و نیاز به ترکیب شدن با مواد دیگر ندارند؛ اما می‌توان در صورت نیاز، برای ایجاد یک ترکیب تقویتی بیشتر برای گیاهان، کود مایع را با اصلاح کننده‌ی خاک، مانند هیومیک اسید مایع، مخلوط کنید تا از مواد مغزی هر دو مواد کاملا استفاده شود.

همچنین در نظر داشته باشید برای مشاوره و خرید محصولات هیومیک اسیدها و اصلاح کننده‌ها موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

زمان استفاده از کودهای مایع

برای کوددهی، بدون توجه به نوع کود مورد استفاده، بهترین زمان، فصل رشد گیاهان است. به همین علت، با توجه به منطقه‌ی سکونت شما و نوع گیاهی که دارید، زمان کوددهی تعیین می‌شود. بهتر است برای دریافت بهترین نتیجه، درباره‌ی فصل رشد و شرایط مورد نیاز کوددهی معمولی گیاه، قبل از هر گونه اقدامی بررسی‌های لازم را انجام دهید تا با آگاهی کامل این کار را انجام دهید و مانع از آسیب رساندن به گیاه شوید.

یک قانون کلی درباره‌ی فصل رشد اکثر گیاهان وجود دارد؛ با توجه به اینکه اکثر گیاهان، در فصل بهار و تابستان بیشترین میزان رشد را دارند، در نتیجه بهتر است در این فصل‌ها کوددهی انجام شود. البته در نظر داشته باشید در صورتی که روتین کلی گیاهان را تغییر داده‌اید (مثلا اگر جابه جایی داشتید)، برای دریافت بیشترین و بهترین بازدهی باید هر 3 تا 5 هفته یکبار در فصل رشد، کوددهی با استفاده از کودهای مایع صورت گیرد.

سخن آخر

توجه داشته باشید که کوددهی گیاهان، برای تامین نیازهای غذایی آن‌ها اهمیت زیادی دارد و باید با محصولات و زمان بندی‌های مناسب، اینکار انجام پذیرد. کودهای مایع، می‌توانند به خوبی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان، به ویژه گیاهان آپارتمانی را برطرف کنند. البته در صورتی که بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توان از کودهای مایع به عنوان مکمل در کنار کودهای دانه‌ای استفاده کنید؛ مجموعه‌ی استفاده از هر دو نوع این کود با برنامه‌ی مناسب، منجر به دریافت بهترین نتیجه از گیاهانتان می‌شود.

در این مقاله سعی داشتیم مروری بر روی مزایای کودهای مایع داشته باشیم. همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای خرید انواع کودهای مایع موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجا اقدام کنید. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *