گلخانه

در سمپاشی گیاهان گلخانه‌ای چه نکاتی را باید رعایت شود؟

هدف تولیدکنندگان از ساخت گلخانه، ایجاد یک محیط ایده آل است که گیاهان بتوانند همواره در تمام روزهای سال فرآیند رشد خود را سپری کنند. به این صورت که با تنظیم دما و رطوبت گلخانه به فرآیند رشد گیاه کمک می‌شود. همچنین با رعایت بهداشت میتوان آفات و بیماری را از گیاهان دور نگه داشت. بهتر است بدانیم که کنترل بیماری و سلامتی گیاهان در برابر آفات را مدیریت آفات می‌گویند. مدیریت آفات در گلخانه‌ها برای حفظ سلامت و شادابی گیاهان گلخانه‌ا‌ی بسیار مهم است. برنامه‌های مدیریت آفات باید به گونه‌ای طراحی شوند که با هدف تولید خاصی انجام پذیرند. در تولید گلخانه‌ای، این هدف معمولاً تولید گیاهان سالم و بدون آفت است. با این حال در برخی شرایط، هدف ممکن است حفظ گیاهان سالم باشد. باوجود رعایت تمام این شرایط ممکن است آفت‌ها به گیاهان حمله کرده و به آن‌ها صدمه بزنند. سم پاشی بهترین راه برای جلوگیری از آسیب شدید است. برای سمپاشی در گلخانه نکاتی وجود دارد، که در ادامه‌ی مقاله به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات موجود درفروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجاوارد شوید

نکات سمپاشی در گلخانه

  • پوشیدن لباس ایمنی

انواع آفت کش‌ها می‌توانند برای انسان‌ها مضر باشند، بنابراین تهیه و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب قبل از فرآیند سم پاشی مهم است. افرادی که از روش سمپاشی برای دفع آفات استفاده می‌کنند، باید از دستکش ایمنی، ماسک، عینک و پیش بند باغبانی استفاده کنند و در زمان انجام سمپاشی باید متناسب با وضعیت باد بایستد تا جهت سمپاشی از بدن دور بماند. همچنین برای تهیه تمام تجهیزات موردنیازعنوان شده خود را می‌توانید از وب سایت فروشگاهی بهاران تهیه کنید.

  • ماسک تنفسی

این دستگاه‌ها دارای فیلترهایی هستند که از ورود آفت کش‌ها به ریه‌های شما جلوگیری می‌کند. استفاده نکردن از ماسک تنفسی در هنگام سمپاشی می‌تواند منجر به آسیب شدید ریه و سایر عوارض شود.

  • دستکش

شما می‌توانید برای سم پاشی از انواع دستکش کار مناسب برای باغبانی و سمپاشی استفاده کنید. اما بهتر است از دستکش نخی استفاده نکنید چرا که دستکش‌های نخی برای دفع آفات مناسب نیستند و در نهایت منجر به تماس با پوست می‌شوند. آفت کش‌های ارگانیک کمتر تحریک کننده هستند، اما پیشگیری از تماس بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه بیماری است.

  • استفاده از لباس محافظ مناسب

استفاده از لباس‌هایی که تمام بدن را می‌پوشاند برای فرآیند سم پاشی ضروری است چون تماس پوست را در روند سم‌ پاشی کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم از مواد غیر قابل نفوذ مانند نایلون یا لباس‌های پلاستیکی ارزان قیمت استفاده کنید.

  • محافظت از چشم

اگرچه همیشه استفاده از محافظ چشم ضروری نیست، اما استفاده از تمام انواع محافظ، بهترین راه در مقابل آسیب‌های سمپاشی است.

چهار عامل برای یک سمپاشی موثر

1. کاربرد یکنواخت

سمپاشی را از نقاط بیرون قسمت‌های گلخانه، با سرعت یکسان و با حرکت دادن سمپاش به سمت بالا و پایین شروع کنید. باید طوری سمپاشی کنید که تمام شاخ و برگ‌های گیاهان پوشانده شود اما باید از خیس کردن آن‌ها بپرهیزید.

2. فاصله از گیاه

برای این که سمپاشی پوشش یکنواختی را ایجاد کند باید تقریباً 1 متر و نیم از گیاه فاصله داشته باشد. علاوه بر آن باید مراقب باشید که خیلی با مواد سمپاشی خیس نشود. از بین بردن عفونت‌های سفیدک پودری به دلیل سهولت انتقال آن بسیار دشوار است. اگر محلول پس از سمپاشی از برگ‌ها چکه کند، ممکن است به جای اینکه عفونت‌ها را از بین ببرد، برعکس عفونت‌های بیشتری را انتقال دهد.

3. مخلوط مداوم محلول

بسیاری از آفت کش‌ها از جمله روغن چریش و روغن جوجوبا را باید به طور مرتب مخلوط کنیم چرا که تمایل دارند از محلول جدا شوند. همچنین باید هر 5 دقیقه یا بیشتر سمپاش را به شدت تکان دهید تا محلول به طور مساوی در در ظرف محلول سمپاشی به طور کامل ترکیب شود.

 .4زمان‌بندی سمپاشی

اگر آفت‌کش‌ها یا سایر مواد شیمیایی در حضور نور خورشید استفاده شود، بیشتر باعث سوختن گیاه و در از بین رفتن گیاه می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از طلوع آفتاب از آفت‌کش‌ها استفاده کنید تا آفت‌کش‌های موجود در هوا قبل از زمان طلوع خورشید تخلیه شوند. همچنین دلیل دیگر و مهم زمان بندی کردن سم پاشی، آگاهی از زمان مناسب برای ورود دوباره پس از سمپاشی به گلخانه است.

سمپاش‌ها در مقابل مه پاش‌ها

برای استفاده از آفت کش‌ها توصیه می‌کنیم از دو روش استفاده کنید:

استفاده از وسیله سمپاشی باغی و استفاده از مه پاش. هر دو در کنترل عفونت موثر هستند و معایب و مزایای منحصر به فرد خود را دارند.

برای خرید انواع سمپاش موجود درفروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجاوارد شوید.

سمپاشی باغ

سمپاشی باغ روش اصلی برای استفاده از سمپاش است که ارزان است و می‌توان آن را در هر فروشگاه سخت افزاری محلی خریداری کرد. آنها با فشار دادن به بطری با یک پمپ دستی کار می‌کنند و آفت کش را از طریق یک نازل عبور می‌دهد. این امکان پوشش یکنواخت را فراهم می‌کند.

نازل را می‌توان برای استفاده جریان یا اسپری تنظیم کرد. پوشش یکنواخت منجر به بهترین کنترل می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم سمپاشی را روی حالت مه تنظیم کنید. این نیز مقرون به صرفه ترین روش سمپاشی است. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از تجمع و گرفتگی، باید هر بار که از اسپری خود استفاده می‌کنید آن را تمیز کنید.

مه پاش‌ها

از مه پاش‌ها برای پالایش و تصفیه هوا استفاده می‌کنند. آنها از یک پمپ الکتریکی برای انتقال محلول به داخل نازل استفاده می‌کنند. در هنگام استفاده از این وسیله، سم با سرعت نسبتاً بالایی خارج می‌شود. از آنجایی که محلول به صورت مه بیرون می‌آید، برای این کار، از محلول کارآمدتر استفاده می‌کند و در مقایسه با سمپاش، کارایی بهتری دارد.

مه پاش‌ها در عین خال که عمر و ماندگاری بالاتری دارند، به طور قابل توجهی گران تر از سمپاش‌ها هستند و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. تمیز کردن مه پاش برای حفظ طول عمر آنها بسیار مهم است. اگر سمپاش‌ها خراب شوند، می‌توان آنها را با حداقل پول نقد خریداری کرد، اما مه پاش‌ها به طور قابل توجهی گران تر هستند.

برای تمیز کردن مه‌پاش، دستگاه را با آب پر کرده و اجازه دهید کل محلول از طریق سیستم عبور کند. هنگام استفاده از آفت کش سمی‌، حشره کش ، قارچ کش یا هر گونه اسپری شیمیایی دیگر روی گیاهان ، اقدامات احتیاطی زیر باید انجام شود:

از مواد شیمیایی باید در روزهایی که بادهای شدید وجود ندارد استفاده کرد چرا که ممکن است در روزهای بارانی خیلی سریع شسته شود. میزان مواد شیمیایی باید مطابق دستورالعمل روی محصول استفاده شود. چرا که استفاده از دوز کمتر ممکن است برای گیاه مفید نباشد و دوز بیشتر ممکن است برای گیاه مضر باشد.

فردی که سمپاشی می‌کند باید از دستکش ایمنی، ماسک، عینک و پیش بند باغبانی استفاده کند و همچنین باید متناسب با وضعیت باد بایستد تا جهت سمپاشی از بدن دور بماند. همچنین دست‌ها پس از پروسه سمپاشی، باید با دقت با صابون شسته شوند.همچنین برای مخلوط کردن مواد شیمیایی بهتر است از ظرفی جدا از ظروف خانگی استفاده کنید.

مراقب محفظه‌ی ظرف مخصوص سمپاشی باشید. روی این ماده شیمیایی باید برچسب زده شود و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. همچنین باید به طور مشخص با نماد سمی علامت گذاری شود. بهتر است سبزیجات فقط بعد از سه هفته از زمان سمپاشی مصرف شوند. استفاده از مواد شیمیایی باید در صبح یا به هنگام غروب استفاده شود. اگر در ساعات گرم استفاده شود، ممکن است شاخ و برگ را به خطر بیندازد. همچنین در هنگام استفاده از مواد شیمیایی از ماسک محافظ استفاده کنید و استنشاق و تنفس مستقیم جدا خودداری کنید.

ظرف مخصوص سمپاش، باید بلافاصله قبل و بعد از استفاده با آب تمیز شسته شود. در برخی موارد اختلاط سموم مختلف بسیار خطرناک است.

حرف آخر

برای داشتن یک گلخانه‌ی سالم و مراقبت از گیاهان در مقابل آسیب آفت‌ها بهتر است که شرایط دمایی و رطوبتی مناسب تنظیم کرد. همچنین باید به بهداشت محیط گلخانه و گل‌ها اهمیت زیادی داده شود. در صورت دچار شدن گیاهان با آفت‌ها، بهترین راه برای دفع آن‌ها سمپاشی است که این فرآیند دارای نکاتی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات موجود درفروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *