گل و گیاه

10 نکته که در پرورش گل باید در نظر داشته باشید

امروزه کم‌تر خانه و محیطی پیدا می‌شود که در آن گل و گیاهی وجود نداشته باشد. زیبایی و طراوتی که گل و گیاه به محیط زندگی می‌دهند، باعث شده تا طی هزاران سال، نگهداری از گل، منسوخ نشود. همانطور که می‌دانید، گل‌ها، موجودات حساسی هستند به همین دلیل نیز توجه به نکاتی که بر رشد و سلامت آن‌ها اثر می‌گذارد بسیار مهم است. از آن جایی که رسیدگی به گل، چه در محیط خانگی و چه در گلخانه‌ها، نیازمند تسلط بر دانش‌های متفاوتی بوده، نیاز است تا در ابتدا، با نکاتی آشنا شوید که در پرورش گل باید در نظر داشت. چه گل و چه سایر گیاهان، نیازمند رسیدگی مداوم هستند به همین دلیل نیز باید پیش از تهیه‌ی هر نوع گل، از نکات مؤثر بر پرورش آن‌ها آگاه بود. با توجه به نکات ذکرشده، در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز خود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا تهیه نمایید.

دلایل اهمیت تسلط بر دانش پرورش گل

گل، موجود حساسی است. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید جنبه‌های مناسب رشد و پروش آن را به بهترین شیوه برآورده نمایید، به همان میزان نیز، طول عمر بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر، گل‌ها معمولا با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و همین موضوع ممکن است کاری کند که شما تصور کنید که گل، از بین رفته است. در حقیقت دانستن نکات مرتبط با پروش گل باعث می‌شود تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین واکنش را نسبت به این موضوع بدهید. برای مثال فرض کنید، که رنگ برگ گل شما به رنگ زرد، تغییر کرده‌است؛ در صورتی که آشنایی کافی و لازم با نکات پرورش گل نداشته باشید ممکن است واکنش مناسبی نسبت به این تغییر رنگ ندهید و همین موضوع باعث خواهد شد تا مشکل گل، بیشتر شود.

هر گلی، ویژگی‌ها خاص خود را دارد

زمانی که صحبت از نگهداری و پرورش گل می‌شود، توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که هر گلی، دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. در حقیقت هر گلی را باید با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی که دارد نگهداری کرد. متأسفانه توجه به نکته‌ی اخیر همواره کم بوده است و اکثر افرادی که اقدام به پروش و نگهداری گل در خانه و حتی گلخانه می‌کنند، تمامی گونه‌ها را با یک شیوه، نگهداری می‌کنند. انجام چنین کاری باعث شده تا احتمال تلف شدن گل‌هایی که با این شرایط سازگاری ندارند، افزایش یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای آشنا شدن با هر گیاهی نیاز است تا دانش فنی خود در ارتباط با آن را افزایش دهید. این کار به روش‌های متنوعی صورت می‌گیرد. برای مثال استفاده از بستر اینترنت، مطالعه‌ی کتاب‌های متنوع در ارتباط با گونه‌های متنوع گل‌ها و همچنین استفاده از نظر کارشناسان می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

نکات پرورش گل

همانطور که ملاحظه کردید، پرورش گل نیازمند تسلط بر دانش عمومی و تخصصی در ارتباط با این گیاه است. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید در این زمینه، آگاهی بیشتری به دست آورید، گل‌های باطراوات‌تر و سالم‌تری خواهید داشت. از آن جایی که نکات مرتبط با پرورش گل، بسیار گسترده هستند، در زیر به بررسی 10 نکته‌ی مهم و حیاتی در ارتباط با پرورش گل می‌پردازین.

1. خاک

خاکی که برای رشد گل انتخاب می‌کنید، باید به نحوی باشد که تمامی مواد مورد نیاز گل را تأمین نماید. در حقیقت برای انتخاب این نوع خاک نیاز است تا با استفاده از آزمایش‌های متنوع، میزان موادی که در آن به کار گرفته شده‌اند را تعیین نمایید. از آن جایی که در اکثر اوقات، تعیین این میزان کار دشواری است می‌توانید خاک گلدان و بستر رشد را به صورت بسته‌بندی شده تهیه نمایید؛ چرا که این بسته‌ها، داده‌های مورد نظر شما را دربر خواهند داشت. همچنین سعی کنید خاکی را برای این کار انتخاب کنید که دارای فشردگی بالایی نباشد تا گردش هوا و مواد غذایی در آن، آسان باشد.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای تهیه انواع بستر کشت موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

2. رطوبت

این نکته را در نظر داشته باشید که رطوبتی که برای گل تأمین می‌شود به طور مستقیم بر کیفیت برگ و گلبرگ‌های آن تأثیر خواهد داشت. بسیاری از افراد، مفهوم رطوبت و آبیاری را به اشتباه، جا به جا می‌گیرند و حتی برخی از آن‌ها، این دو مفهوم را یکی می‌دانند؛ در حالیکه این کار، اشتباه است. رطوبتی که باید برای گل فراهم شود را می‌توانید از طریق شیوه‌های متنوعی ایجاد نمایید. استفاده از آب‌پاش یا حتی دستگاه تولید‌کننده‌ی رطوبت، از جمله شیوه‌های مطمئن برای انجام این کار خواهند بود.

برای اندازه‌گیری رطوبت، می‌توان از رطوبت سنج‌ها استفاده کرد. برای تهیه انواع رطوبت سنج موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

3. نور

نور، عامل تأثیرگذاری بر فتوسنتز گیاهان است. این نکته را در نظر داشته باشید که نور گیاه باید به نحوی تعیین شود که افراطی در آن صورت نگرفته باشد. در حقیقت برخی از افراد بدون آن که دانش کافی در ارتباط با گل خود داشته باشند، اقدام به قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید می‌نمایند. این کار ممکن است باعث از بین رفتن گل‌هایی شود که نسبت به نور زیاد حساس هستند. اما به طور کلی، اکثر گل‌های آپارتمانی، نیازمند دریافت نور زیادی نبوده و دریافت نور خورشید به طور غیر مستقیم برایشان کفایت می‌کند. در صورتی که نمی‌توانید نور خورشید را به گل برسانید، می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت استفاده نمایید.

4. دما

دمای نگهداری از گل، همواره مورد بحث بوده‌است. در حقیقت برای آن که بتوانید گل‌های خود را در شرایط مناسبی نگهداری نمایید، نیاز است تا در وهله‌ی اول گل‌هایی را تهیه کنید که بتوان در بازه‌ی دمایی مشابهی از آن‌ها نگهداری کرد. این کار باعث می‌شود تا در پرورش گل‌هایی با گونه‌های متفاوت، به مشکل برنخورید. یکی از کارهای اشتباهی که برخی از افراد در فصل زمستان مرتکب می‌شوند آن است که تصور می‌کنند با نزدیک کردن گل به بخاری یا شوفاژ می‌توانند کاهش دما را جبران کنند در حالیکه این کار تنها باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد به همین دلیل از انجام چنین رفتارهایی خودداری نمایید.

می‌توانید برای اینکه همیشه دمای محیط را دانسته و بهترین عملکرد را برای گل‌هایتان داشته باشید، از دماسنج استفاده کنید. برای مشاهده و تهیه انواع دماسنج موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجا وارد شوید.

5. آبیاری

آبیاری گل همواره باید با توجه به نوع گل صورت گیرد. بسته به نوع و گونه‌ای که تهیه کرده‌اید، میزان آب و همچنین شیوه‌ی آبیاری متفاوت خواهد بود. به طور کلی، گل‌های آپارتمانی دارای ویژگی‌های بسیار مقاومی هستند که باعث شده تا چنین گل‌هایی نیازمند آبیاری مرتب و روزانه نباشند. اما به طور کلی برای پرورش گل نیاز است تا برنامه‌ی مشخصی برای هر کدام از گل‌های خود ایجاد نمایید. همچنین برای تشخیص میزان آب نیز باید نوع گل را ملاک قرار دهید چرا که برخی را باید به نحوی آبیاری کرد که آب از گلدان لبریز شود و برخی دیگر را تنها با نم کردن می‌توان آبیاری نمود.

6. هرس کردن

هرس کردن هر گیاهی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است؛ چرا که بر میزان رشد و کیفیت آن تأثیر بسزایی دارد. گل نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید در فصول مشخصی نسبت به هرس کردن آن اقدام کرد. معمولا برای هرس کردن گل، در فصل سرما اقدام می‌کنند؛ چرا که اکثر گل‌ها دارای خواب زمستانی هستند. هرس کردن گل در فصل زمستان باعث می‌شود تا در فصل بهار و تابستان، از طراوت و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

7. سم‌پاشی

هر گیاهی ممکن است در معرض آفات و قارچ‌های متنوع قرار گیرد. یکی از نکات مهمی که باید در پرورش گل به آن توجه داشت، سم‌پاشی آن است. بسته به نوع گل و همچنین آفتی که به آن حمله کرده‌است، باید سم مناسب را تهیه کرد. معمولا سم‌پاشی گل‌ها را به شیوه‌های پاششی و با استفاده از انواع محلول‌ها انجام می‌دهند.

می‌توانید برای تهیه انواع سمپاش از اینجا وارد شوید.

8. شرایط زیست‌محیطی

دیگر نکته‌ای که باید در پرورش گل به آن توجه داشت، شرایط اقلیمی و زیست محیطی مورد نیاز برای نگهداری از آن است. در حقیقت این شرایط را باید با توجه به نوع گونه‌ای که انتخاب کرده‌اید تعیین نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب شرایط مناسب برای نگهداری از گل باید با دقت انجام شود چرا که هر نوع اشتباهی ممکن است به کل فرآیند متابولیسم گیاه، آسیب بزند.

9. کود

انتخاب و استفاده از کود برای بهبود سلامتی و تغذیه‌ی گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت کودی که برای گل خود انتخاب می‌کنید باید به نحوی باشد که تمامی نواقص خاک را جبران کند. استفاده از انواع کودهای شیمیایی و طبیعی برای بهبود عملکرد گل پیشنهاد می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که اکثر کودها می‌توانند اختلال‌هایی که در تغذیه‌ی گل وجود دارند را رفع نمایند اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این موضوع است که در ابتدا باید کمبودهای گل را شناسایی کرد و سپس اقدام به تهیه‌ی کود نمود.

برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاوزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

10. غبارروبی

یکی از نکات مهمی که باید در پرورش گل به آن توجه داشت، غبارروبی آن است. این نکته را در نظر داشته باشید که سطح برگ، گلبرگ و ساقه‌ی گل، محل‌هایی هستند که جذب نور و انجام فرآیند تنفس از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که این بسترها دارای غبار باشند، تمامی فرآیندهای ذکرشده دچار اختلال می‌شوند؛ به همین دلیل نیاز است تا هر از گاهی اقدام به غبارروبی سطح گل نمایید.

سخن آخر

همانطور که ملاحظه کردید، نگهداری و پرورش گل دارای نکات متعددی است که تسلط بر آن‌ها مستلزم افزایش آگاهی است. از آن جایی که پرورش گل باید به نحوی صورت گیرد که سلامتی گل در اولویت قرار گیرد، استفاده از تمامی نکات ذکرشده در این مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که کم‌کاری در هر کدام از آن‌ها ممکن است به تلف شدن گل منجر شود.

از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *