گلخانه

5 مزیت اصلی گلخانه مدرن

کاشت و پرورش گیاهان گلخانه‌ای با گذشت زمان، دچار تحولات گسترده‌ای شده‌است. در حقیقت امروزه اکثر گلخانه‌ها با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا به دنبال رسیدن به کمیت بالای تولید هستند به نحوی که آسیبی به کیفیت گیاهان وارد نشود. از آن جایی که رسیدن به چنین سطحی از توسعه نیازمند تجربه‌ی بالایی است، زمان زیادی طول خواهد کشید. اما با این وجود، راهکارهایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا در کم‌ترین زمان ممکن، بیشترین میزان گیاهان باکیفیت را تولید نمایید. استفاده از گلخانه‌ی مدرن یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اجرای این کار است. گلخانه‌ی مدرن به دلیل تجهیزات و وسایلی که در خود جای داده‌است منجر به توسعه‌ی اقتصادی شده‌است. در حقیقت آسان بودن کار با تجهیزات این گلخانه و همچنین مزایای گسترده‌ای که این مدل گلخانه دارد باعث شده تا اکثر گلخانه‌ها به سمت مدرن شدن پیش روند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزایای مهم گلخانه‌ی مدرن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

گلخانه‌ی مدرن چیست؟

استفاده از گلخانه‌ها از دیرباز تاکنون رواج داشته‌است. در هر دوره‌ای متناسب با پیشرفت‌های آن دوره، گلخانه‌ها نیز دچار تحول و تغییر می‌شدند؛ به همین دلیل نیز عملا هر گلخانه‌ای را که از فناوری‌های زمانه‌ی خود استفاده می‌کند را گلخانه‌ی مدرن می‌نامند. با توجه به این تعریف، در صورتی که بخواهیم گلخانه‌ی مدرن را مورد بررسی قرار دهیم نیاز است تا فناوری‌های زمانه‌ی خود را شناسایی نماییم و سپس با تطبیق نیازهای گلخانه با کاربردهای این فناوری‌ها، اقدام به مدرن کردن یک گلخانه نماییم. امروزه به دلیل پیشرفت‌های گسترده‌ای که در حیطه‌ی تکنولوژی صورت گرفته‌است، بیش از هر دوره‌ای در تاریخ، شاهد پیوند گلخانه و تکنولوژی هستیم. در حقیقت به دلیل استفاده‌ی گسترده‌ی گلخانه‌ها از وسایل و فناوری‌های نوین، عملا، تمامی بخش‌های گلخانه‌ها به صورت هوشمند مدیریت می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهره‌مند بودن از گلخانه‌ی مدرن آن است که رشد و پروش گیاهان به شیوه‌ی علمی صورت می‌گیرد به همین دلیل نیز خطاهای انسانی کاهش می‌یابند.

ویژگی گلخانه مدرن

همانطور که ذکر شد، گلخانه‌ی مدرن یکی از انواع گلخانه‌ها است که باعث می‌شود تا فرآیند رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار شما، تسریع یابد. در حقیقت شیوه‌ی عملکرد گلخانه‌ی مدرن به نحوی است که شما می‌توانید بیشترین میزان محصول را در کم‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت داشته باشید. همانطور که می‌دانید رسیدن به نکاتی که ذکر شد نیازمند هزینه‌ها و تجربه‌ی بسیار زیادی است اما مدرن کردن گلخانه باعث می‌شود تا از اهمیت این دو فاکتور کاسته شود. از آن جایی که گلخانه مدرن دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است در زیر به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های این گلخانه می‌پردازیم.

  • سیستم گرمایشی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گلخانه‌ی مدرن و گلخانه‌ی سنتی در آن است که در مدل مدرن، دیگر نیازی به استفاده از شیوه‌های سنتی مانند بخاری یا کولرهای آبی برای گرمایش یا سرمایش گلخانه نخواهید داشت. در حقیقت استفاده از روشی که باعث شود تا شما بتوانید این دو وسیله را از گلخانه حذف نمایید باعث می‌شود تا در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید. با توجه به این موضوع، استفاده از وسایل گرمایش از کف، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گلخانه‌ی مدرن است. در حقیقت استفاده از این ویژگی باعث می‌شود تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، گرما را نیز به صورت یکنواخت و مناسب پخش نمایید.

  • تهویه

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم گلخانه‌ی مدرن آن است که تهویه‌ی صورت گرفته در آن به نحوی عمل می‌کند که شما می‌توانید در هر زمانی از سال، بیشترین میزان کارایی را داشته باشید. در حقیقت اکثر دریچه‌های مورد استفاده در گلخانه‌ی مدرن از نوع بال کبوتری هستند. این مدل دریچه‌ها به نحوی تعبیه شده که به شما این اجازه را می‌دهند تا به آسانی و بدون نیاز داشتن به وسایل جانبی اقدام به وارد کردن هوای تازه به فضای گلخانه نمایید. همچنین استفاده از انواع فن‌های الکتریکی نیز از دیگر ویژگی‌های گلخانه‌ی مدرن است که به شما این امکان را می‌دهد تا با سرعت بیشتری اقدام به تهویه‌ی گلخانه نمایید.

  • آبیاری

آبیاری در گلخانه‌ی مدرن با استفاده از آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای تکنولوژی صورت می‌گیرد. در حقیقت زمانی که شما از گلخانه‌ی مدرن بهره‌مند باشید عملا دیگر خستگی‌های ناشی از کار را احساس نخواهید کرد. دلیل این موضوع به مدل آبیاری در گلخانه‌ی مدرن بازمی‌گردد. روش سنتی آبیاری در گلخانه‌ی مدرن جایی ندارد و عملا در دنیای امروزی منسوخ شده‌است. به همین دلیل نیز استفاده از انواع نازل‌های برقی و مکانیکی و همچنین سیستم‌های آبیاری هوشمند در گلخانه‌ی مدرن رواج زیادی دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که آبیاری در گلخانه‌ی مدرن به شیوه‌ای انجام می‌شود که کنترل آب داده شده کاملا در اختیار شما باشد.

مزایای گلخانه‌ی مدرن

همانطور که ملاحظه کردید، گلخانه‌ی مدرن دارای ویژگی‌های زیادی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در هزینه‌های شما، صرفه‌جویی به سزایی را ایجاد نماید. با این وجود، استفاده از گلخانه‌ی مدرن باید به نحوی صورت گیرد که وسایل خریداری شده با بودجه‌ی شما همخوانی داشته باشد. مزایای استفاده از گلخانه‌ی مدرن، باعث شده تا هزینه‌های تهیه‌ی وسایل در کم‌ترین زمان ممکن جبران شود. با این وجود برای آن که بتوانید عملکرد گلخانه‌های مدرن را بیشتر درک کنید، نیاز است تا مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. در زیر، 5 مزیت اصلی گلخانه‌ی مدرن را شرح می‌دهیم.

1. هوشمندسازی

یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن گلخانه‌ی مدرن آن است که شما می‌توانید گلخانه‌ی خود را با استفاده از تجهیزات مورد استفاده در این مدل گلخانه‌ها، هوشمند نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از گلخانه‌ی هوشمند دارای مزایای گسترده‌ای است حال اگر این مدل گلخانه را با گلخانه‌ی مدرن ترکیب کرد شما می‌توانید شاهد بیشترین میزان سودآوری باشید. در حقیقت هوشمندسازی گلخانه‌ها با هدف کاهش فعالیت فیزیکی صورت می‌گیرد و به هر میزانی که وسایل مورد استفاده در این گلخانه‌ها، دارای ارتباط بیشتری با دنیای تکنولوژی باشند، به همان میزان نیز کار شما آسان‌تر خواهد بود. همچنین برخلاف تصور عموم، استفاده از وسایل موجود در گلخانه‌ی هوشمند بسیار آسان است و نیازی به داشتن دانش‌های تخصصی ندارد.

2. صرفه‌جویی در زمان

شاید برای شما نیز پیش ‌آمده باشد که بخواهید با استفاده از روشی، اقدام به تولید محصول در مدت زمان کم‌تری نمایید. معمولا چنین روش‌هایی به ندرت پیدا شده و زمانی هم که بخواهید از آن‌ها استفاده کنید، باید هزینه‌های زیادی را پرداخت نمایید. با این وجود، استفاده از گلخانه‌ی مدرن به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید با کاهش زمان تولید محصولات، اقدام به افزایش دوره‌های کاشت نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که وسایل موجود در گلخانه‌های مدرن به شما داده‌های گوناگونی را گزارش می‌دهند به نحوی که شما می‌توانید با آنالیز کردن این داده‌ها و اعمال تغییرات احتمالی، اقدام به برطرف کردن مشکلات خود کرده و در مدت زمان کم‌تری، سودآوری بیشتری را داشته باشید.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی “اتوماسیون گلخانه چیست؟” را از اینجا مطالعه کنید.

3. نظارت

برای بسیاری از افراد، بودن دائمی در گلخانه یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. در حقیقت بسیاری از افراد به دنبال استفاده از روش‌هایی هستند که بتوانند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، مدت زمان حضور خود در گلخانه را نیز کاهش دهند. برخی از افراد، استخدام نیروهای انسانی را انتخاب می‌کنند اما یک راهکار دیگر نیز وجود دارد. استفاده از گلخانه‌‌ی مدرن به شما این امکان را خواهد داد تا پروسه‌ی نظارت کردن بر روی گلخانه را به صورت غیر حضوری انجام دهید. این کار به معنای نگاه کردن دائمی به دوربین نخواهد بود. در حقیقت سنسورهای متنوعی که در دستگاه‌های موجود در گلخانه‌ وجود دارند، به نحوی عمل می‌کنند که در صورت وقوع اختلالی که سیستم نتواند به تنهایی آن را حل نماید، به شما اطلاع داده شود.

4. کاهش خستگی

در گلخانه‌های سنتی، کار فیزیکی به قدری زیاد است که بسیاری از افراد به دلیل وجود همین مشکل از راه‌اندازی گلخانه پشیمان می‌شوند. آبیاری، جابه‌جایی گلدان‌ها، رسیدگی به تک تک گیاهان و بسیاری از ویژگی‌های دیگر همگی در گلخانه‌های سنتی نیازمند زمان و نیروی زیادی هستند. اما زمانی که شما از گلخانه‌ی مدرن استفاده می‌کنید، عملا تمامی این کارها را کاهش می‌دهید. در حقیقت دنیای امروزی به نحوی پیش رفته‌است که میزان کار عملی افراد به حداقل رسیده‌است و پیشرفت‌های صورت گرفته در ارتباط با گلخانه‌های مدرن نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند؛ به همین دلیل نیز با استفاده از گلخانه‌ی مدرن می‌توانید میزان کار عملی و حتی حضوری خود را کاهش دهید.

5. افزایش سود

تمامی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شما در گلخانه‌ها در راستای رسیدن به سودآوری بیشتر است. زمانی که شما گلخانه‌ی مدرن را برای ادامه‌ی فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنید، در حقیقت رسیدن به این میزان سود را تضمین کرده‌اید. استفاده از گلخانه‌ی مدرن به شما دید علمی خواهد بخشید، به نحوی که تمامی تغییراتی را که در گلخانه اعمال می‌کنید براساس داده‌های به دست آمده از وسایل موجود در گلخانه‌ی مدرن خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا دقت شما نیز افزایش یابد که نتیجه‌ی آن افزایش کیفیت و کمیت محصولات خواهد بود. بهبود این دو فاکتور نیز منجر به سودآوری بیشتر می‌شود.

سخن آخر

گلخانه‌ی مدرن گلخانه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن، فعالیت خود را گسترش دهید. از آن جایی که شناخت مزایای این مدل گلخانه باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به آن به دست آورید در این مقاله سعی کردیم تا 5 نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *