گلخانه

کشت آلوورا در گلخانه

زمانی که به دنبال رسیدن به سود بیشتری در گلخانه هستید؛ باید نوع گیاهانی که در آن می‌کارید را توسعه دهید. کشت گیاهان دارویی و تزئینی بسیار رواج دارد، به همین دلیل نیز شناخت نکاتی که مرتبط با این موضوع است بسیار مهم می‌باشد. در حقیقت بازار رقابت گلخانه‌ها به قدری شدت گرفته است که استفاده از هر موقعیتی برای توسعه‌ی گلخانه می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ی شما باشد. از آن جایی که رسیدن به چنین سطحی از موفقیت، نیازمند شناخت گیاهان سودده می‌باشد، نیاز است تا حوزه‌ی اطلاعات خود درباره‌ی این گیاهان را افزایش دهید.گیاه آلوورا به عنوان مهم‌ترین گیاه گلخانه‌ای شناخته می‌شود. در حقیقت کشت این گیاه به دلیل تقاضای بالایی که برای خرید آن وجود دارد، سود کلانی دارد. از آن جایی که گیاه آلوورا دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی است، باید پیش از کشت آن با خواص و مفاهیم مرتبط با آن آشنا شوید. در این مقاله پس از توضیح این مفاهیم، به بررسی کشت آلوورا در گلخانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید تجهیزات مورد گلخانه‌ای مورد نیاز خود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را از اینجا مشاهده و تهیه نمایید.

تاریخچه‌ی آلوورا

زمانی که صحبت از گیاهان باستانی به میان می‌آید، آلوورا به عنوان یکی از مشهورترین گیاهان مطرح می‌شود. در حقیقت تاریخچه‌ی استفاده از این گیاه به دوران مصر باستان بازمی‌گردد و همین نکته نشان می‌دهد که آلوورا تا چه میزان در میان تاریخ و فرهنگ انسان‌ها ریشه دارد. مدارک و دیواره‌نگاری‌هایی که از اهرام مصر به دست آمده، نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که گیاه آلوورا دارای مصارف متفاوتی در جامعه‌ی آن زمان بوده است. در حقیقت پادشاهان و ملکه‌های معروفی مانند کلئوپاترا نیز از این گیاه برای نرم کردن پوست خود استفاده می‌کردند. در آن سوی کره‌ی زمین یعنی در یونان نیز آلوورا دارای کاربردهای پزشکی زیادی بوده، به نحوی که اسکندر مقدونی در حین لشکرکشی به نقاط مختلف دنیا، این گیاه را به عنوان درمان‌گر سربازانش انتخاب کرد. در اوایل قرن پیشین بود که آلوورا به صورت جدی‌تر در آمریکا برای درمان درماتیت مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از آن به دلیل خواص پزشکی و ظاهر زیبایی که دارد به امری متداول در میان مردم دنیا تبدیل شد.

خواص آلوورا

تاریخچه‌ی گیاه آلوورا بسیار پربار است و بررسی مدارک تاریخی نشان می‌دهد که تا چه میزان در میان مردم محبوبیت دارد اما دلیل این میزان پایداری چیست؟ در حقیقت ویژگی‌ها و خواص زیادی که در این گونه‌ی گیاهی وجود دارد باعث شده تا آلوورا تبدیل به یکی از پرتقاضاترین گیاهان دنیا شود. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آلوورا آن است که شما می‌توانید با استفاده از این گیاه دارویی، اقدام به بهبود هضم خود نمایید. زمانی که از مشکلاتی مانند سؤهاضمه رنج می‌برید، آلوورا می‌تواند به عنوان راه‌گشای شما باشد. در حقیقت میزان اثرگذاری این گیاه به قدری است که حتی افرادی که از زخم معده رنج می‌برند نیز می‌توانند آن را مورد استفاده قرار دهند تا روند درمان آن‌ها تسریع یابد. اما یکی از مهم‌ترین خواصی که آلوورا دارد، میزان اثرگذاری آن بر پوست است. همانطور که ذکر شد، پادشاهان و ملکه‌های زیادی از آلوورا برای نرم‌تر کردن پوست خود استفاده می‌کردند. اما میزان اثرگذاری آلوورا بر پوست، تنها به نرم کردن آن محدود نمی‌شود. در حقیقت شما می‌توانید زخم‌ها و اسکارهای پوستی را نیز با استفاده از این گیاه درمان نمایید.

کاشت آلوورا در ایران

همانطور که می‌دانی ایران دارای اقلیم‌های متعددی است که همین نکته باعث شده تا بتوان اکثر گیاهان دارویی  تزئینی را در کشور پرورش داد. از آن جایی که گیاهی مانند آلوورا دارای تقاضای بسیار زیادی به دلیل خواصش است، کاشت آن در ایران می‌تواند سود زیادی به شما برساند. اقلیم ایده‌آلی که می‌توان در آن آلوورا را کاشت، آب و هوای دارای طبع گرم است. با توجه به این موضوع، اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور قابلیت کاشت آلوورا را دارا هستند. برای مثال استانی مانند بوشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز کاشت آلوورا در ایران شناخته می‌شود. هرچند که این نکته نباید باعث شود که در نقاط سردسیر اقدام به کاشت آلوورا نکنید؛ الگوی کاشت آلوورا در نقاط سردسیر ایران، فیروزکوه است که نشان می‌دهد تا چه حد می‌توانید با استفاده از انواع شیوه‌های کاشت و ایجاد شرایط ایده‌آل زیست‌محیطی، اقدام به کاشت آلوورا در ایران نمایید.

کشت گلخانه‌ای آلوورا

تاکنون با مفاهیم مرتبط با آلوورا و شرایط کاشت آن در ایران آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید، آلوورا دارای مشتریان زیادی است و اقلیم ایران نیز به نحوی است که می‌توان این گیاه را در اکثر مناطق آن چه به طور طبیعی و چه به طور مصنوعی کاشت. در حقیقت شیوه‌های متعددی برای کشت آلوورا وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین شیوه‌های کشت آلوورا که در ایران نیز به وفور اجرا می‌شود، کشت گلخانه‌ای آن است. همانطور که می‌دانید برای تأسیس گلخانه نیاز است تا مواردی مانند بازار هدف، نوع محصولات و تجربیات متخصصان را در کار خود دخیل نمایید به همین دلیل نیز در کشت گلخانه‌ای آلوورا باید پیش از آغاز کار، دانش فنی خود را در ارتباط با شرایط نگهداری از آلوورا را تقویت نمایید تا بتوانید سه فاکتور ذکرشده را به بهترین شیوه اجرا نمایید. با توجه به این موضوع، در زیر به بررسی شرایط و نکاتی که باید در کشت گلخانه‌ای آلوورا به آن‌ها توجه داشته باشید می‌پردازیم.

1. دما

همانطور که ذکر شد، بهترین محیط برای رشد و پرورش آلوورا، محیط‌های خشک و گرمسیری هستند. با توجه به این موضوع نیز، دمایی که باید برای پرورش این گونه‌ی گیاه دارویی در نظر داشته باشید، نیز باید بالاتر از سایر گونه‌های دیگر باشد. به طور کلی، زمانی که آلوورا را در محیط سردی پرورش می‌دهید، احتمال آسیب رسیدن به بخش‌های متفاوت آن بسیار زیاد خواهد بود با توجه به این موضوع، گستره‌ی دمایی که برای کشت گلخانه‌ای آلوورا تعیین شده، بازه‌ای میان 18 تا 23 درجه‌ی سانتی‌گراد است. این نکته را در نظر داشته باشید که کشت آلوورا باید به نحوی باشد که نور خورشید به طور مستقیم به آن برسد به همین دلیل نیز قرار دادن آن‌ها در محیط و فضاهای آزاد، کار مثبتی خواهد بود.

2. کوددهی

آلوورا مانند هر گیاه دیگری نیاز به داشتن یک بستر رشد مناسب دارد. در حقیقت تا زمانی که از سلامت خاک خود مطمئن نشده باشید، نمی‌توانید گیاه باکیفیتی داشته باشید. با توجه به این موضوع نیاز است تا فرآیند کوددهی آلوورا را به بهترین شیوه اجرا نمایید. در صورتی که خاک مورد استفاده، خاک ضعیفی باشد، باید از کودهایی تحت عنوان کود نیمه‌قوی برای تقویت بستر رشد استفاده کنید. این کودها باید طی فاصله‌ی زمانی مشخصی به خاک اضافه شوند. این فاصله‌ی زمانی باید طی یک بازه‌ی 6 ماهه از ابتدای بهار تا انتهای تابستان و در اول هر ماه باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید در ارتباط با بستر رشد و کوددهی آلوورا بدانید آن است که فاصله‌ی استانداردی که باید بین هر بوته‌ی آلوورا وجود داشته باشد، حدودا نیم متر است تا ریشه‌ها آزادی بیشتری در جذب مواد غذایی داشته باشند.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

3. آبیاری

از آن جایی که گیاه آلوورا، گرم‌سیری است، ویژگی‌هایی در ساختار خود دارد که باعث می‌شود تا نیاز آن به آب، کم باشد. توجه به این موضوع بسیار مهم است چرا که تأثیر مستقیمی بر آبیاری آن دارد. در حقیقت کشت گلخانه‌ای آلوورا صرفه‌جویی‌هایی زیادی را به همراه دارد چرا که نیاز کم آن به آب باعث شده تا در مواردی مانند هزینه‌های نگهداری و استفاده از سیستم‌های آبیاری، صرفه‌جویی نمایید. آبیاری آلوورا در فصل‌های گرما باید هر دو هفته یک بار باشد. همچنین میزان آبیاری نیز نباید به نحوی باشد که تمامی گلدان، غرق در آب شود. در فصل زمستان نیز سعی کنید آلوورا را هر یک ماه یک‌بار آبیاری نمایید چرا که ذات این گیاه به نحوی است که در فصل سرما به خواب زمستانی می‌رود.

4. نور

گیاه آلوورا، نیاز مبرمی به نور دارد. در حقیقت نیاز به نور به دلیل ذات گرمسیری آلوورا است. از آن جایی که معمولا این گیاه را در نقاط گرمسیری می‌کارند، معمولا دغدغه‌ی زیادی در ارتباط با میزان نور آن وجود ندارد اما اگر به دنبال رسیدن به بیشترین میزان بهره‌وری در گلخانه‌های سربسته یا مناطق سردسیر هستید، نیاز است تا از انواع لامپ‌های فلورسنت جهت جبران نور استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که نور، بر کلروفیل آلوورا تأثیر می‌گذارد که این فاکتور خودش به طور مستقیم بر میزان گلدهی گیاه و کیفیت آن تأثیرگذار است.

5. باردهی

برای تعیین زمان باردهی آلوورا باید به مشخصات ظاهری آن مراجعه نمایید. در حقیقت زمانی که برگ‌های این گیاه گوشتی شوند، زمان چیدن آن‌ها فرا رسیده‌است. دانستن این موضوع بسیار مهم است چرا که اکثر افراد به دنبال خرید آلوورایی هستند که جوان و شاداب است و زمانی که آلوورا را به موقع نچیده و به فروش نرسانید، کیفیت آن نیز افت خواهد کرد. از طرف دیگر معمولا هر بوته‌ی آلوورا در زمان باردهی دارای وزنی به اندازه‌ی هفت کیلوگرم است. دانستن این نکته نیز به شما کمک خواهد کرد تا تمامی مراحل حمل و نقل و جابه‌جایی این گیاه را از پیش آماده کرده باشید.

سخن آخر

بررسی گیاهان دارویی و تزئینی پرتقاضا به شما کمک می‌کند تا گلخانه‌ی خود را در زمان بسیار کم‌تری به سوددهی برسانید. در حقیقت کشت گلخانه‌ای گیاهی مانند آلوورا باعث می‌شود تا شما همواره از وجود مشتری، مطمئن باشید. در این مقاله با بررسی نکات مرتبط با کشت گلخانه‌ای آلوورا سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *