گلخانه

دوپوش کردن گلخانه چیست؟

امروزه تمامی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در پی یافتن روش‌هایی برای کاهش مصرف انرژی توسط مشاغل گوناگون هستند. در حقیقت تعداد زیادی از محققان در ارتباط با این مشکل در حال تحقیقات گسترده‌ای هستند و به همین دلیل نیز رسیدن به این هدف تبدیل به یک اولویت جهانی شده‌است؛ همچنین گرمای روزافزون زمین و افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای باعث شده تا امروز، شاهد تهدیدهای بسیار جدی برای بقای زندگی بشر باشیم. از طرف دیگر، بسیاری از کسب‌وکارها نیز برای کاهش هزینه‌های مرتبط، به دنبال یافتن راهی برای کاهش میزان مصرف انرژی هستند. از آن جایی که گلخانه‌ها به شیوه‌های گوناگونی در معرض چنین آسیب‌هایی قرار دارند و خودشان می‌توانند به یک منبع آسیب‌رسان به انرژی تبدیل شوند، آشنایی با راه‌های کاهش مصرف انرژی در گلخانه باعث می‌شود تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. دوپوش کردن گلخانه، یکی از شیوه‌های مرسوم برای رسیدن به این هدف است که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مفاهیم مرتبط با آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع محصولات و تجهیزات گلخانه موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجا وارد شوید.

گرمایش مصنوعی گلخانه

زمانی که در فصل سرما قرار دارید، اقدام به پوشیدن لباس‌های بیشتری می‌کنید. در حقیقت یکی از راهکارهایی که سازمان‌های جهانی برای این فصل ارائه می‌دهند آن است که با استفاده از لباس‌های گرم، اقدام به کاهش میزان مصرف انرژی نمایید. این قاعده برای گلخانه‌ها نیز صدق می‌کند. در حقیقت زمانی که شما بتوانید گرمای گلخانه‌ی خود را با استفاده از روش‌هایی که هیچ نوع آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند و همچنین از انرژی سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند، تأمین نمایید، در این حالت، هم میزان مصرف انرژی گلخانه‌ی شما کاهش خواهد یافت و هم میزان هزینه‌های شما بسیار کم‌تر خواهد شد. تحقیقات نشان داده که بسیاری از گیاهان به دلیل قرار گرفتن در گرمای مصنوعی برای مدت زمان بسیار بالا، با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند. حال اگر شما بتوانید محیطی را در گلخانه‌ی خود ایجاد نمایید که بیشتر طبیعی باشد تا مصنوعی، از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری خواهید کرد.

 

دوپوش کردن گلخانه

حال که با آسیب‌های استفاده نکردن از روش‌های طبیعی‌تر برای گرمایش گلخانه آشنا شدید، می‌توانیم به تعریف دوپوش کردن گلخانه بپردازیم. به طور کلی استفاده از انواع پلاستیک‌های مختلف بر روی بدنه‌ی اصلی و پلاستیک‌های اصلی گلخانه، برای کاهش میزان مصرف انرژی را دوپوش کردن گلخانه می‌گویند. از آن جایی که در این شیوه قرار نیست که پلاستیک در برابر انواع بادهای قوی مقاومت نشان دهد و یا اقدام به افزایش پایداری ساختار گلخانه نماید، باید از پلاستیکی برای دوپوش کردن گلخانه استفاده نمایید که نسبت به انواع دیگر، ضخامت کم‌تری داشته باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع از پلاستیک‌ها نیازی به افزودنی‌های مختلف ندارند و به همین دلیل نیز هزینه‌ی خرید آن‌ها کم‌تر از انواع دیگر پلاستیک گلخانه است.

دوپوش کردن گلخانه و انواع سیستم‌های گرمایش

امروزه رسیدن به بیشترین میزان کارایی در گلخانه، مستلزم توجه مناسب به موارد جزئی و حیاتی موجود در آن است. گرمایش گلخانه، یکی از دلالیل عمده‌ی دوپوش کردن گلخانه است و به همین دلیل نیز باید برای بررسی بیشتر شیوه‌های دوپوش کردن گلخانه به مسئله‌ی گرمایش گلخانه بپردازیم. همانطور که می‌دانید روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای ایجاد سیستم‌های مختلف گرمایشی در گلخانه وجود دارند که استفاده از هر کدام باید با توجه به شرایط و بودجه‌ی گلخانه‌ی شما صورت گیرد. از ‌‌‌آن جایی که بررسی این شیوه‌ها باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به دوپوش کردن گلخانه به دست آورید، در ادامه به بررسی مهم‌ترین روش‌های گرمایش گلخانه و تأثیر دوپوش کردن گلخانه بر آن‌ها می‌پردازیم.

  • گرمایش از کف و دوپوش کردن گلخانه

یکی از شیوه‌های مدرن گرمایش گلخانه، استفاده از سیستمی است که در آن، انواع لوله‌های آب گرم در کف زمین قرار گرفته‌اند. دلیل این کار آن است که گرمای گلخانه، از کف زمین به کل گلخانه منتقل شود. از آن جایی که در این روش، تمامی گرما به صورت یکنواخت پخش می‌شود، این سیستم از محبوبیت بالایی برخوردار است. دوپوش کردن گلخانه باعث می‌شود تا در صورتی که گرمای ناشی از کف نتواند در جهت عمودی به صورت کامل پخش شود، وجود لایه‌ی بالایی منجر به جلوگیری از ورود سرما به داخل شود.

  • هیتر و دو پوش کردن گلخانه

یکی از دلایلی که دوپوش کردن گلخانه به یک کار بسیار ضروری در گلخانه‌ها تبدیل شده‌است، آن است که وجود یک لایه‌ی اضافی در گلخانه باعث می‌شود تا دیگر نیازی به دستگاه‌هایی مانند هیتر نداشته باشید. هیترهای مختلفی اعم از برقی و گازی در بازار وجود دارند. برای آن که بتوانید گرمای گلخانه را با استفاده از این هیترها تأمین کنید، نیاز است تا با توجه به ابعاد گلخانه، از چندین هیتر استفاده نمایید. از طرف دیگر، دو پوش کردن گلخانه باعث می‌شود تا بتوانید از تعداد زیاد این هیترها کم کرده و حتی در مواقعی، از شیوه‌های دیگری برای گرمایش گلخانه استفاده نمایید.

  • گرمایش همرفتی و دوپوش کردن گلخانه

زمانی که صحبت از گرمایش همرفتی می‌شود، اولین ایرادی که به آن وارد می‌شود آن است که نمی‌تواند گرما را به صورت یکنواخت در فضای گلخانه منتشر کند. در حقیقت به دلیل آن که فن مخصوص این کار در انتهای گلخانه واقع می‌شود، معمولا وسط و ابتدای گلخانه، سردتر از نقاط انتهایی است. برای برطرف کردن این مشکل روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از روش‌های ارزان و مقرون به صرفه آن است که گلخانه را با یک لایه پلاستیک، می‌پوشانند و به عبارتی اقدام به دوپوش کردن گلخانه می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا فضای گلخانه در دمای ثابتی قرار گیرد و گرما نیز با استفاده از انواع لوله‌های پلی‌اتیلنی منتقل شود.

  • گرمایش با بخار

یکی از شیوه‌های بسیار کارآمد برای گرم کردن سالن گلخانه، استفاده از گرمایش با بخار است. در حقیقت اکثر افراد این شیوه را در نقاط سردسیر استفاده می‌کنند. از آن جایی که هزینه‌های خرید و نگهداری این سیستم بسیار بالا است پیشنهاد می‌شود برای افزایش عمر قطعات به کار گرفته شده، اقدام به دوپوش کردن گلخانه‌ی خود نمایید تا با مصرف کم‌تر انرژی، میزان کارایی دستگاه را افزایش دهید.

دوپوش کردن بخش‌های مختلف گلخانه

همانطور که می‌دانید، ساختار گلخانه به نحوی است که برای گرمایش آن انتخاب سیستمی که بتواند گرما را به طور یکنواخت پخش نماید بسیار مهم است. با توجه به این موضوع، دوپوش کردن گلخانه باید به نحوی صورت گیرد که تمامی بخش‌های گلخانه از ورود سرما در امان باشند. متأسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که دوپوش کردن سقف گلخانه به تنهایی کافی است حال آن که سرما از بخش‌ها دیگر نیز می‌تواند نفوذ کند. با توجه به نکات ذکر شده نیاز است که هم سقف و هم دیواره‌ها، دوپوش شوند. در زیر به بررسی دوپوش کردن این دو مورد می‌پردازیم.

  • دوپوش کردن سقف

سقف یکی از بخش‌های مهم گلخانه است. در حقیقت اهمیت این بخش برای گلخانه‌هایی که در مناطق سردسیر واقع شده‌اند، بیشتر از مناطق دیگر است چرا که سقف گلخانه‌ی چنین مناطقی باید بتواند وزن برف و باران زیادی را تحمل نماید. نکته‌ای که باید در دوپوش کردن سقف به آن توجه داشته باشید آن است که دوپوش کردن سقف نباید با هدف افزایش میزان پایداری سقف باشد چرا که پلاستیکی که برای دوپوش کردن به کار گرفته می‌شود معمولا ضخامت زیادی ندارد. برای دوپوش کردن سقف، رول پلاستیک را در جهت عمودی آهن‌های سقف بچرخانید. همچنین در صورتی که با هرگونه برآمدگی در پلاستیک مواجه شدید می‌توانید با استفاده از منگنه، قسمت مذکور را به لایه‌ی پایینی منگنه نمایید.

  • دوپوش کردن دیواره

برای آن که بتوانید دیواره‌ی گلخانه را دوپوش نمایید، باید از پنجره‌های دولایه الگوبرداری نمایید. اگر توجه کرده باشید، در این نوع از پنجره‌ها میان دو لایه‌ی موجود، یک فاصله‌ی خالی وجود دارد که مانند عایق، کار می‌کند. اعمال چنین سیستمی برای دوپوش کردن دیواره باعث می‌شود تا گرمای گلخانه‌ی شما تضمین شود. برای انجام این کار کافی است که بین 15 تا 20 سانتی‌متر از دیواره‌ها فاصله گرفته و لوله یا مفتول بزرگی را به ارتفاع دیواره گلخانه و در طرفین هر دیوار قرار دهید. از محکم بودن محل قرارگیری میله، مطمئن شوید. پلاستیک را جهت دوپوش کردن گلخانه، دور تا دور این میله‌ها و در جهت کلی گلخانه بچرخانید تا گلخانه‌ی خود را به طور کامل دوپوش نمایید.

مزایای دوپوش کردن گلخانه

همانطور که ذکر شد برای آن که بتوانید گرمای گلخانه‌ی خود را با استفاده از شیوه‌های طبیعی تأمین نمایید، دوپوش کردن گلخانه، انتخاب مناسبی خواهد بود. در حقیقت از آن جایی که این کار باعث می‌شود تا میزان استفاده از انواع سیستم‌های گرمایش گلخانه کاهش یابد، در نتیجه صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف انرژی و سوخت خواهید داشت. از طرف دیگر زمانی که میزان مصرف سوخت گلخانه کاهش یابد، میزان اتلاف انرژی و آلودگی محیطی نیز کاهش خواهد یافت که این نکته از جمله تأثیرات در حیطه‌ی محیط زیست به حساب می‌آید. کاهش هزینه‌ها نیز از مزایای دیگر دوپوش کردن گلخانه به حساب می‌آید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با دوپوش کردن گلخانه، کیفیت محصولات شما نیز به دلیل جلوگیری از سرمازدگی و ایجاد یک محیط گرم طبیعی، افزایش خواهد یافت که این نکته منجر به سوددهی بیشتر می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با دوپوش کردن گلخانه پرداختیم. همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از افراد اقدام به تأسیس گلخانه کرده‌اند و به همین دلیل نیز میزان رقابت در این حیطه افزایش یافته‌است. برای آن که بتوانید خود را به عنوان یک گلخانه‌دار عالی معرفی نمایید استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله، روش مناسبی خواهد بود.

برای مشاهده و خرید انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی، از اینجا وارد فروشگاه آنلاین بهاران شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *