گل و گیاه

صفر تا صد راه‌اندازی گلخانه

راه‌اندازی هر کسب‌وکاری نیازمند تسلط بر اصول آن است. در حقیقت برای آن که بتوانید در هر کاری به موفقیت برسید نیاز است تا در ابتدا بر تمامی جنبه‌های مرتبط با آن مسلط شوید. یکی از نکاتی که برخی از افراد به آن توجه اندکی می‌کنند آن است که گاهی اوقات، بزرگ‌ترین چالش‌های هر شغلی را می‌توان با دانش‌های پایه‌ای آن کار، حل کرد. با توجه به این نکته، توجه به جزئی‌ترین نکات هر کار باعث می‌شود تا احتمال موفق شدن شما در آن کار نیز بیشتر شود. امروزه به دلیل گسترش میزان علاقه‌ی مردم به گیاهان، گلخانه‌های زیادی در سطح کشور، راه‌اندازی شده‌اند. متأسفانه برخی از گلخانه‌داران بدون داشتن دانش فنی و آگاهی از نکات مرتبط با این شغل، فرآیند تأسیس را طی کرده‌اند. با توجه به این موضوع، آگاهی از تمامی جنبه‌های مرتبط با این شغل باعث می‌شود تا احتمال موفقیت شما نیز بیشتر شود. در این مقاله به بررسی نکات راه‌اندازی گلخانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع محصولات و تجهیزات گلخانه موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا  وارد شوید.

سود گلخانه

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد به دنبال دانستن آن هستند آن است که آیا راه‌اندازی گلخانه، سودی برای آن‌ها به همراه دارد؟ در حقیقت عوامل بسیار زیادی بر میزان سود گلخانه تأثیرگذار هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند میزان درآمد شما از گلخانه را تغییر دهند. نکته‌ی بسیار مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید آن است که نحوه‌ی انتخاب مکان، نوع محصول، شیوه‌ی مراقبت و دانش فنی، همگی بر درآمد گلخانه تأثیر می‌گذارند. از آن جایی که هماهنگی و تسلط بر موارد ذکر شده منجر به افزایش میزان سود گلخانه‌ی شما می‌شود نیاز است تا پیش از هر نوع تخمین درآمدی سعی کنید تا دانش خود را در زمینه‌های یادشده افزایش دهید. یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر میزان سود گلخانه، میزان هزینه‌ای است که می‌توانید برای این کار خرج نمایید. تعیین میزان بودجه به درآمد شخصی شما و نظرات کارشناسان این حیطه بستگی دارد. با توجه به نکات ذکر شده می‌توان این نتیجه را گرفت که میزان سود گلخانه به طور مستقیم به امکانات و بسترهایی که شما برای شغل خود فراهم می‌کنید، بستگی خواهد داشت.

متخصصان گلخانه و کشاورزی

یکی دیگر از نکاتی که باید قبل و در حین راه‌اندازی گلخانه در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشته باشید، متخصصانی هستند که برای گلخانه‌ی خود جذب می‌نمایید. تعدادی از گلخانه‌داران، بدون داشتن هیچ نوع دانش فنی، اقدام به تأسیس گلخانه می‌کنند اما نظارت و مدیریت آن را بر عهده‌ی متخصصان این زمینه قرار می‌دهند. اما گروه دیگری وجود دارند که تصور می‌کنند نیازی به متخصصان ندارند؛ تجربه نشان داده که گروه دوم پس از گذشت چند ماه با شکست بزرگی مواجه می‌شوند. شاید تصور کنید که جذب متخصصان ممکن است با هزینه‌ی بالایی همراه باشد، اما این نکته را از یاد نبرید که در صورت سرمایه‌گذاری بر متخصصان توانمند این حیطه، سرمایه‌ی گلخانه‌ی شما چندین برابر خواهد شد.

دانش شخصی خود را افزایش دهید.

همانطور که ذکر شد، افرادی که در زمینه‌ی تأسیس و نظارت بر گلخانه، دانش فنی مخصوص را ندارند باید از نظرات کارشناسان این حیطه بهره‌مند شوند اما این عامل نباید باعث شود که از تقویت دانش خود غافل باشند. در حقیقت تعداد افرادی که بدون دانش فنی وارد کار گلخانه شدند و امروزه به عنوان یک متخصص و کارآفرین شناخته می‌شوند بسیار زیاد است به همین منظور نیز برای آن که شما نیز بتوانید به چنین سطحی از خودکفایی برسید باید اطلاعات نظری و عملی خود را در زمینه‌های مختلف باغبانی، کشاورزی و گلخانه‌داری افزایش دهید. برای شروع می‌توانید از کتاب‌های مربوط به کشاورزی استفاده کنید. برای افزایش دانش عملی نیز باید به صورت روزانه، وقت خود را در گلخانه گذرانده و از سخنان متخصصان و واکنش‌های آن‌ها در برابر انواع چالش‌های مختلف درس‌هایی فراگیرید. البته پیشنهاد ما آن است که پیش از تأسیس گلخانه، مدتی را در گلخانه‌های دیگر کار کرده و یا از متخصصان این زمینه بخواهید که دانش‌های اساسی این کار را با شما در میان بگذارد.

نحوه‌ی راه‌اندازی گلخانه

حال که با اطلاعاتی که باید به صورت کلی در زمینه‌ی گلخانه از آن‌ها آگاه باشید آشنا شدید، وقت آن است که نحوه‌ی راه‌اندازی و تأسیس گلخانه را مطالعه کنید. در حقیقت برای آن که بتوانید به هدف اصلی راه‌اندازی گلخانه، یعنی افزایش فروش دست‌یابید، نیاز است تا بر مراحل و نکاتی که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم، به طور کامل مسلط شوید. امروزه پیشرفت‌های زیادی در نحوه‌ی راه‌اندازی گلخانه به وجود آمده‌است؛ در حقیقت در گذشته، تعداد کمی از مراحل زیر را اجرا می‌کردند و به همین دلیل نیز سال‌ها طول می‌کشید تا به سوددهی برسند اما با گذشت زمان و استفاده از نظرات کارشناسان کشاورزی و باغبانی، نکات راه‌اندازی گلخانه نیز وارد حیطه‌های عملی شدند. در زیر، به بررسی این نکات می‌پردازیم.

1. تعیین میزان بودجه

بودجه‌ای که می‌توانید برای تأسیس گلخانه خرج نمایید به طور مستقیم بر تمامی مراحل کار شما تأثیرگذار خواهد بود. به هر میزانی که بتوانید هزینه‌های بیشتری در زمینه‌های مختلف گلخانه را انجام دهید، به همان میزان نیز سود شما بیشتر خواهد بود. تصور کنید که تمامی محصولات شما دو برابر باشند و یا زمین گلخانه در منطقه‌ی بهتری باشد. همین دو فاکتور برای افزایش درآمد شما کافی خواهند بود. از طرف دیگر، دانستن میزان هزینه‌ای که می‌توانید خرج کنید باعث می‌شود تا یک فیلتر بسیار مناسب برای هر کاری داشته باشید. بودجه‌بندی باعث شده که برای مثال در حین انتخاب زمین، مکان‌هایی که بیش از بودجه‌ی شما باشند از لیست خط خورده و همین نکته فرآیند راه‌اندازی گلخانه را سرعت خواهد بخشید.

2. تعیین مکان گلخانه

گلخانه‌ی شما باید در محلی قرار گیرد که به اصطلاح، پاخور بالایی داشته باشد. در حقیقت مشتری بخش مهمی از کار شما را شامل می‌شود و نبود او لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر کار شما وارد خواهد کرد. انتخاب صحیح مکان گلخانه، باعث می‌شود تا شما به طور خودکار از اجرای تبلیغات گزاف در این زمینه، معاف شوید. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید محل گلخانه را در جایی انتخاب کنید که احتمال جذب مشتری در آن زیاد است، به همان میزان نیز، هزینه‌های آینده‌ی شما کاهش می‌یابد. از طرف دیگر برای تعیین مکان گلخانه نیاز است تا به نکات دیگری نیز توجه داشته باشد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین می‌توانید مقاله‌ی  “انواع گلخانه خانگی و آسان‌ترین و بهترین روش ساخت آن” را برای آشنایی و اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

  • نور

میزان نوری که در گلخانه باید وجود داشته باشد نباید به میزانی باشد که شما را وادار به خرید انواع لامپ‌های فلورسنت نماید. سعی کنید محلی را برای گلخانه‌ی خود تعیین کنید که بیشترین میزان نور طبیعی را داشته باشد.

  • منبع آب

اگر مکان گلخانه‌ی شما دارای منبع آب نباشد، با مشکل بزرگی مواجه هستید. آبیاری گلخانه بسیار مهم است و داشتن یک منبع بزرگ و مطمئن به شما کمک خواهد کرد تا آب مورد نیاز را فراهم نمایید.

3. انتخاب محصولات گلخانه

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نکته‌ای که باید در حین راه‌اندازی گلخانه به آن توجه داشته باشید، محصولاتی هستند که می‌خواهید به فروش رسانید. انتخاب محصولات گلخانه باید براساس بودجه‌ی شما و منطقه‌ی جغرافیایی گلخانه تعیین شود. دلیل این کار آن است که برخی از محصولات، هزینه‌ی خرید و نگهداری بسیار بالایی دارند و فروش آن‌ها نیز سود زیادی را به شما نمی‌رساند. نکته‌ی طلایی در انتخاب محصولات گلخانه، آن است که باید مواردی را انتخاب کنید که بیشترین تقاضا را در محیط جغرافیایی شما دارند. اگر خرید بامبو در منطقه یا شهر شما بسیار بالا است، پس داشتن چنین محصولی طبیعی خواهد بود. عده‌ی دیگری از افراد، تفکرات بزرگ‌تری دارند؛ آن‌ها به دنبال صادرات به شهرهای دیگر و یا کشورهای دیگر هستند. برای این دسته از افراد نیز، شناسایی محیط جغرافیایی هدف و موارد مورد نیاز آن‌ها بسیار ضروری خواهد بود.

4. ساختمان گلخانه

پیش از راه‌اندازی گلخانه باید در ارتباط با ساختمان آن تصمیم‌گیری نمایید. آیا می‌خواهید جنس آن چوبی باشد یا پلاستیکی یا شیشه‌ای؟ در حقیقت هر کدام از موارد ذکر شده بر هزینه‌های نگهداری از محصولات تأثیر بسزایی دارند. عمر سازه‌ی چوبی کم‌تر از موارد دیگر است و معمولا به دلیل جنسی که دارد آفات زیادی را به همراه می‌آورد. سازه‌ی شیشه‌ای اما معمولا از ترکیب فلز و شیشه ساخته می‌شود و دارای دوام بالایی است. سازه‌ای که در اکثر گلخانه‌های کشور ما به کار گرفته می‌شود، سازه‌ی تونلی تک‌ واحده است که  در ساختار آن از انواع لوله‌های گالوانیزه و پلاستیک استفاده شده‌است که میزان سطح تماس را افزایش می‌دهند.

5. عایق‌بندی و تهویه

گلخانه‌ی شما باید در برابر موارد بسیار زیادی عایق‌بندی شود. در حقیقت باید گیاهان خود را در برابر اشعه‌ی فرابنفش حفظ نمایید. برای این کار می‌توانید از انواع روکش‌های UV استفاده نمایید. از طرف دیگر مسئله‌ی تهویه‌ی گلخانه به طور مستقیم بر کیفیت محصولات شما تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل نیز باید با انواع سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی گلخانه آشنایی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین آن‌ها را برای گلخانه‌ی خود تهیه نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که ابعاد گلخانه بر هزینه‌های عایق‌بندی و تهویه‌ی گلخانه تأثیرگذار هستند.

سخن آخر

راه‌اندازی گلخانه همواره با چالش‌های مختلفی مواجه بوده‌است. در حقیقت برای آن که شما نیز بتوانید گلخانه‌ی مخصوص به خود را داشته باشید نیاز است تا در ابتدا، اهداف اصلی خود از این کار را تعیین نمایید. استفاده از نظرات کارشناسان و بهبود دانش فنی خود منجر به کاهش ریسک‌های راه‌اندازی گلخانه خواهد شد. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *