گلخانه

مراحل ساخت گلخانه خانگی

پرورش گل و گیاه به سلامتی روح و جسم شما کمک می کند. افرادی زیادی هستند که علاقه به پرورش گل و گیاه دارند. یکی از روش های پرورش گیاه،گلخانه خانگی می باشد. وجود گل و گیاه در کاهش آلودگی بسیار موثر می باشد.

با این اقدام شما دست به تولید و پرورش گیاهان کاملا ارگانیک زده اید و می توانید با این روند درصد باردهی و یا بهره برداری را بالا ببرید.

در واقع احداث گلخانه خانگی مزیت های زیادی دارد. یکی از مزیت های آن استفاده از محصولات از تولید به مصرف می باشد.

شما می توانید هر محصولی را در گلخانه خانگی زیر کشت ببرید ولی باید توجه داشته باشید که برای ساخت گلخانه خانگی باید به نیاز عمومی منطقه و همچنین شرایط اقلیمی هم توجه ویژه داشته باشید.

و اما مراحل ساخت گلخانه خانگی

مرحله اول: در این مرحله شما باید اندازه گلخانه خود را در نظر بگیرید و با توجه به همان اندازه اقدام به خرید لوله و اتصالات کنید. برای اینکه راحت تر بتوانید روند کار خود را بهتر پیش ببرید میتوانید ابتدا طرح گلخانه خانگی خود را روی کاغذ بکشید. و یا از تجربه افرادی که در این زمینه مهارت دارند استفاده کنید.

مرحله دوم: در این مرحله شما باید لوله ها را درست کنید. توجه داشته باشید که نوع لوله هایی که به کار می برید باید  در برابر باد و باران مقاوم باشد. این مرحله همان پایه گذاری ابتدایی گلخانه خانگی می باشد اگر پایه گذاری شما اصولی باشد انجام بقیه مراحل کار آسانی است.

مرحله سوم: بعد از پایه گذاری ابتدایی،نوبت وصل کردن اتصالات لوله ها می باشد. با اتصال لوله ها به همدیگر گلخانه خانگی شما آماده شده است.

مرحله چهارم:این مرحله آخرین مرحله می باشد و شما در این مرحله باید گلخانه را پوشش دهی کنید. برای پوشش می توانید از نایلون استفاده کنید. توجه داشته باشید نوع نایلون بسیار مهم است هر نایلونی را نمی توان برای پوشش گلخانه خانگی در نظر گرفت. نایلون یو وی یا صفحات پلی کربنات برای پوشش گلخانه مناسب است.

با انجام این چند مرحله ساده شما می توانید به راحتی یک گلخانه خانگی برای خود داشته باشید و از فضای زیبا و دل انگیز آن لذت ببرید. فقط باید مراحل کاملا اصولی طی شود تا با مشکل مواجه نشوید.

بعد از احداث گلخانه خانگی فضا برای کاشت هر نوع بذری مناسب است.

انتخاب مکان مناسب برای احداث گلخانه خانگی نیز اهمیت ویژه ای دارد شما می توانید در پشت بام،تراس و یا در حیاط خانه اقدام به احداث گلخانه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که مکانی را که شما برای احداث در نظر میگیرید باید به امکانات آب و برق دسترسی داشته باشید. زیرا شما برای احداث گلخانه خانگی به این دو فاکتور نیاز دارید.

ساخت گلخانه خانگی در پشت بام:

اگر به گل و گیاه علاقه دارید و به دنبال شیوه های جدید برای احداث گلخانه خانگی هستید. ما پشت بام را برای شما توصیه می کنیم. نگران نباشید این انتخاب سختی زیادی ندارد اگر شما علاقه به گل و گیاه داشته باشید هیچ سختی ندارد.

اما برای این کار ابتدا لازم است شرایط ساختمان خود را در نظر بگیرید زیرا علاوه بر عوامل ساختاری ساختمان، نیاز است که فضای کف سازی پشت بام را از نظر شیب یا تخت بودن در نظر گرفت.

اگر فضای پشت بام شما صاف و یا دارای شیب کم باشد بهترین گزینه‌ برای احداث گلخانه خانگی می باشد. زیرا اگر شما یک مکان ناهموار را انتخاب کنید باید هزینه زیادی را صرف کنید تا مکان شما برای احداث گلخانه مناسب باشد.

شما قبل از شروع کار نیاز به تحقیقاتی پیرامون آفتاب گیر بودن فضا و گیاهانی که قرار است زیر کشت رود داشته باشید،سپس اقدام به کشت کنید. زیرا هر گیاهی در هر مکانی اقدامات خاص خود را برای رشد دارد.

شما می توانید با احداث گلخانه خانگی در پشت بام اسکناس های سبز بچینید!

این به علاقه شما بستگی دارد که پشت بام را برای گلخانه انتخاب کنید یا نه. پشت بام فضای بیشتری دارد به همین دلیل شما می توانید این مکان را به پرورش گل و گیاه اختصاص دهید.

خوبی که این مکان دارد این است که شما،احتیاجی به نور های مکمل در طول روز ندارید. بلکه از نور طبیعی خورشید استفاده می کنید.

احداث گلخانه خانگی در پشت بام در آینده ای نه چندان دور یک فضای زیبا و ناب را برای شما رقم خواهد زد.

شما با وارد شدن به پشت بام از فضای زیبایی که احداث کرده اید لذت خواهید برد.

البته علاوه بر زیبایی و لذت،شما می توانید به در آمد زایی برسید.

ممکن است فضایی که در نظر میگیرید برای گلخانه کوچک باشد و بذری که برای کشت در نظر میگیرید فقط برای مصرف خودتان باشد. اما برخی افراد با این شیوه محصولات ارگانیک را به فروش می رسانند.

در واقع آنها از فضای غیر قابل استفاده پشت بام بهترین استفاده را می کنند.

 

رعایت نکات مهم در ساخت گلخانه خانگی:

ما اشاره کردیم که علاقه می تواند به شما در احداث گلخانه خانگی کمک کند اما توجه داشته باشید صرفا علاقه نمی تواند ملاک برای انجام این کار باشد بلکه شما ملزم به رعایت نکات مهم نیز هستید که اگر دقت کافی نداشته باشید ممکن است در هنگام بارش باران یا وزش باد دچار مشکل شوید.

و اما نکات مهم:

1.نور کافی: نور نقش تعیین کننده ای در فتوسنتز گیاهان ایفا می کند و در تامین دمای گلخانه شما نیز نقش موثری دارد. در زمان احداث گلخانه خانگی باید به شدت تابش نور توجه داشته باشید.

2.دما:نقش دما برای فعالیت رویش گیاهان،عملکرد محصول و همچنین کنترل آفات و بیماری ها موثر است. شما باید با توجه به اقلیم منطقه خود دمای مناسب را برای گلخانه خانگی در نظر بگیرید.

3.رطوبت: رطوبت داخل گلخانه به کیفیت محصول شما کمک می کند. توجه داشته باشید رطوبت نه باید خیلی بالا باشد و نه خیلی پایین بلکه در حد تعادل،زیرا اگر رطوبت زیادی در فضای گلخانه وجود داشته باشد باعث افزایش بیماری های قارچی  .

4. دی اکسید کربن: دی اکسید کربن نیز در افزایش فتوسنتز گیاهان نقش دارد. شما می توانید دی اکسید کربن را از طریق تهویه مناسب و یا استفاده از مولد های دی اکسید کربن برای گلخانه خود در نظر بگیرید.

5.جریان هوا: جریان و گردش هوا برای تمام گلخانه ها ضروری می باشد. جریان هوا نیز در جریان فتوسنتز گیاهان موثر است.

6.استفاده از خاک مناسب: شما در زمان احداث گلخانه خانگی به خاک مناسب توجه داشته باشید. البته بهتر این است که  قبل از آغاز کشت به تغذیه و کوددهی گیاهان توجه کنید.

7.مساحت گلخانه: این مورد بستگی به نوع زمین و مکان شما دارد. در مساحت گلخانه باید نور،دما و رطوبت را در نظر گرفت.

8.توجه به پستی بلندی زمین: زمین گلخانه باید از لحاظ پستی بلندی بررسی شود. زمین های شیبدار و ناهموار هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت.

9.سیستم زهکشی: خاک گلخانه باید زهکشی مناسبی داشته باشد . این مورد را شما باید به خاطر استفاده گستره آب در گلخانه حتما انجام دهید.

10.جهت وزش باد: این مورد بستگی به جهت وزش باد دارد. شما نباید گلخانه را در جهت مستقیم باد قرار دهید.

11.توجه به شرایط اقلیمی:همانطور که اشاره شد شرایط اقلیمی و آب هوایی تاثیرات مهمی در رشد گل و گیاه خواهد داشت. مکان هایی که زمستانهای خیلی سرد و تابستانهای خیلی گرم دارد برای احداث گلخانه خانگی مناسب نمی باشد.

12.نوع محصول: نوع محصولی که شما برای کشت انتخاب می کنید دارای اهمیت می باشد. شما نوع محصول را می توانید با توجه به نیاز محیط و همچنین شرایط آن در نظر بگیرید.

13.نزدیکی به بازار فروش: این مورد برای افرادی می باشد که که مکان زیادی را برای کاشت محصول در نظر گرفته اند و می توانند محصول خود را برای فروش عرضه کنند.

14.باید به فکر گرمایش گلخانه خانگی نیز باشید. برای این کار می توانید از بخاری استفاده کنید. در این مورد باید به انباشت گاز های نامطلوب و خطر ساز نیز توجه کنید و حتما از دریچه مناسب برای خروج استفاده کنید.

هر گیاهی دارای دمای مناسب برای رشد میباشد،گرمای زیاد باعث از بین رفتن محصول خواهد شد. و ممکن است منجر به ضررو زیان شود.

15.توجه به میزان آب مورد نیاز: مقدار آب و کیفیت آن از نکات مهم می باشد که باید به آن توجه کنید. البته میزان نیاز هر گیاه به آب متفاوت است.

با توجه به نکاتی که برای احداث گلخانه خانگی بیان کردیم مشخص شد احداث آن کار پیچیده ای نیست بلکه روش های اصولی دارد که باید به آن توجه شود.

افرادی که اقدام به این کار می کنند باید آینده نگری خوبی داشته باشند زیرا ممکن است محصولی که زیر کشت برده اند در روز های اول و یا در مواردی ماه های اولی بازدهی مطلوب را نداشته باشد اما با گذشت مدت زمانی اندک دقیقا چیزی خواهد شد که مد نظرتان بوده  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *