باغبانی و کشاورزی

بوتامیسول چیست و چه کاربردی دارد؟

آمینواسید بوتامیسول

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده‌ی عملکرد و تولید گیاهان زراعی، تنش‌های محیطی می‌باشد. همواره یکی از دغدغه‌های کشاورزان و باغداران این بوده است که با استفاده از روش‌های مختلفی، تنش‌های محیطی را کاهش داده؛ و با روش‌های پیشگیری، از خسارت‌های زیان‌بار احتمالی‌ جلوگیری کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از کودهای کشاورزی است. یکی از بهترین نمونه کودهایی که می‌توان استفداه کرد، کود ضد تنش بوتامیسول است که محصول کاملا” اختصاصی جهت پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از انواع تنش‌های محیطی در محصولات زراعی، باغات و گلخانه است. در این مقاله بعد از بررسی تنش‌های گیاهی و اثرات آن بر روی گیاهان، به معرفی و بررسی کامل کود ضد تنش بوتامیسول و اثراتی که بر تنش‌های گیاهی دارد، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اگر با کود ضد تنش بوتامیسول آشنایی دارید، می‌توانید برای مشاوره و خرید کود ضد تنش بوتامیسول از اینجاوارد شوید.

بوتامیسول چیست و چه کاربردی دارد؟

بوتامیسول محصول کاملا اختصاصی جهت پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از انواع تنش‌های محیطی در محصولات زراعی، باغات و گلخانه است. بوتامیسول حاوی 45 درصد اسید آمینه آزاد (Free L Amino Acids) است که از هیدرولیز آنزیمی گیاهان بدست آمده است. بوتامیسول دارای درصد بالایی از اسید آمینه پرولین می‌باشد که درهنگام تنش‌های محیطی باعث افزایش توان مقاومت گیاه به تنش‌های خشکی، گرما، سرما، یخبندان و سمیت سموم می‌گردند. در سایر مراحل رشدی نیز می‌توان بوتامیسول را بصورت ترکیب با سموم و کودهای تغذیه ای استفاده کرد و رشد و عملکرد محصول را افزایش داد.

بوتامیسول علاوه بر پیشگیری و افزایش مقاومت گیاهان به تنشهای محیطی در افزایش تشکیل گل و میوه، بهبود فرایندهای رشدی و رسیدگی میوه‌ها بسیار موثر است همچنین میزان قند و ویتامین میوه‌ها را بیشتر کرده و از این طریق خواص کیفی میوه را بهبود می‌بخشد.

برای مشاوره و خرید کود ضد تنش بوتامیسول از اینجاوارد شوید.

آمینو اسید بوتامیسول

تنش‌های گیاهی

گیاهان در معرض طیف گسترده‌ای از تنش‌های محیطی قرار دارند که باعث کاهش و محدودیت بهره‌وری محصولات کشاورزی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هر عاملی که گیاهان را از روند طبیعی فرایندهای بیولوژکی‌شان دور کرده و باعث ایجاد اختلال شود، تنش محسوب می‌شود. تنش‌هایی که در گیاهان به‌وجود می‌آید، به طور کلی به دو دسته‌ی تنش‌های زیستی و تنش‌های غیرزیستی (محیطی)، دسته بندی می‌شوند. تنش‌های محیطی می‌تواند آسیب‌های مختلفی به گیاه وارد کرده و حتی باعث از بین رفتن گیاهان می‌شوند. تنش‌های محیطی یا غیرزیستی، از طریق محیط به گیاهان تحمیل می‌شوند و ممکن است فیزیکی یا شیمیایی باشند.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود ضد تنش بوتامیسول ازاینجاوارد شوید.

انواع تنش‌های محیطی

کمبود آب و مقاومت به خشکی

یکی از رایج‌ترین تنش‌ها در گیاهان، کمبود آب است. آب غالباً رشد و نمو گیاه را کنترل می‌کند؛ به همین علت عکس‌العمل گیاه در برابر کمبود آب و خشکی، در مراحل رشد نشان داده می‌شود. در زراعت اکثر گیاهان، کمبود آب خاك پدیده‌ای متداول است و می‌تواند اثرات منفی قابل ملاحظه‌ای را بر رشـد و نمـو آنها بگذارد. گیاهانی که می‌توانند آب بیشتری مصرف و جذب کنند، نسبت به کمبود آب و تنش خشکی، مقاوم‌تر هستند.

اولین واکنش گیاه نسبت به تنش خشکی، کاهش سطوح برگ‌ها می‌باشد. شروع کمبود آب، باعث جلوگیری از رشد سلول‌های گیاهی شده و سطوح برگ‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه‌ی این کار، تعرق گیاه را کمتر کرده و آب به شکلی موثرتری برای استفاده یک دوره طولانی‌تر در گیاه نگهداری می‌شود. کود ضد تنش بوتامیسول، دارای درصد بالایی از اسید آمینه پرولین می باشد که در هنگام تنش‌های محیطی باعث افزایش توان مقاومت گیاه به تنش‌های خشکی می‌گردد.

سرمازدگی و انجماد

یکی از تنش‌های محیطی که احتمال وقوع آن درمناطق گرمسیری بیشتر است، سرمازدگی می‌باشد. معمولا این نوع تنش زمانی رخ می‌دهد که دمای محیط کمتر از حد طبیعی برای رشد گیاه بوده اما در حد یخ‌زدن نمی‌باشد و برای گونه‌های حساس بیشتر اتفاق می‌افتد. در میان محصولات زراعی، ذرت، لوبیا، برنج، گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی شیرین و پنبه حساس هستند. گل ساعتی و کلم مثال‌هایی از گیاهان زینتی حساس هستند. می‌توان برای کاهش خسارت سرمازدگی، علاوه بر استفاده از کودهای ضد تنش مانند کود بوتامیسول، گیاهان را به‌تدریج و اهسته در معرض سرما قرار داد.

علاوه بر این‌ها، در نزدیکی و اوایل فصل بهار، به دلیل سرمایی که وجود دارد، یکی از اتفاقاتی  ممکن است رخ بدهد، سرمازدگی جوانه‌هایی است که تازه روییده‌اند. یکی از کاربردهای کود ضد تنش بوتامیسول، برای افزایش مقاومت جوانه‌ها است. برای افزایش مقاومت گل‌ها به سرمای بهاره، می‌توان بوتامیسول را در مرحله تورم جوانه محلول‌پاشی کرد.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود ضد تنش بوتامیسول از اینجاوارد شوید.

شوری

یکی از مشکلات بزرگ کشاورزان، شوری است که به علت تجمع نمک حاصل از آبیاری است. تبخیر و تعرق، باعث خروج آب خالص از خاک به صورت بخار می‌شود و درنتیجه املاحی که باقی می‌مانند، باعث غلیظ شدن خاک می‌شوند. عدم وجود سیستم زهکشی مناسب برای خارج نمودن نمک تجمع یافته در اثر آبیاری و آبیاری با کیفیت پایین، می‌تواند شوری خاک به سرعت به سطحی برساند که زیان آور باشد. در میان گیاهان، ذرت، پیاز، مرکبات، درخت گردوی آمریکایی، کاهو و لوبیا حساسیت زیادی به شوری دارند.

کمبود اکسیژن

ریشه‌های گیاهان برای تنفس، اکسیژن مورد نیاز خود را از سطوح خود جذب می‌کنند. زمانی که خاک گیاهان دارای زهکشی مناسبی باشد، اکسیژن به آسانی در عمق خاک نفوذ کرده و گیاه عمل تبادل گازها را به راحتی انجام می‌دهد. اما اگر خاک فشرده باشد و و منافذی برای عبور مولکول‌های تنفسی مانند اکسين نداشته باشد، و یا خاک از آب اشباع شده‌باشد؛ از انتشار اکسیژن جلوگیری شده و آنقدر به آرامی در آب حل می‌شود که تنها در چند سانتیمتر خاک سطح زمین باقی می‌ماند.

سخن آخر

همان طور که گفته شد، کود بوتامیسول با توجه به دارا بودن درصد بالای اسیدآمینه آزاد، بر پیشگیری از تنش‌های محیطی بسیار کاربردی است. برای استفاده از کود بوتامیسول، با توجه به نوع گیاهان و متراژ مد نظر، مقدار متناسب را با روش محلول پاشی و با استفاده از محلول‌پاش مناسب (سم‌پاش)، آماده کرده و به کار می‌بریم.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود ضد تنش بوتامیسول از اینجاوارد شوید ‎.

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *