باغبانی و کشاورزی

کشاورزی چیست؟

کشاورزی یکی از کهن‌ترین فنونی است که بشر ابداع کرده‌است. در حقیقت بدون کشاورزی، بسیاری از ابداعات دیگر رخ نمی‌دادند. کشاورزی، کلید ادامه دادن زندگی است و از دیرباز تا کنون رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف در این زمینه وجود داشته‌است. پیشرفت‌های حوزه‌ی کشاورزی به قدری برای تمامی کشورها مهم است که می‌تواند مناسبتات اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی را تغییر دهد. با توجه به این موارد، آشنایی با حوزه‌ی کشاورزی و اهمیت این حوزه در زندگی افراد، اولین کاری است که هر فردی باید انجام دهد. در این مقاله با تمرکز بر خود مفهوم کشاورزی، شما را با آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

کشاورزی

طبق تعاریفی که در جامعه‌ی آکادمیک برای کشاورزی ارائه شده‌است، کشاورزی عبارت است از صنعت، علم و یا عملی که محصولات غذایی به منظور تأمین غذا، پرورش می‌یابند. کشاورزی به عنوان یک صنعت، خود کشاورزان را شامل می‌شود؛ یعنی افرادی که در زمینه‌ی کشاورزی کار می‌کنند. از طرف دیگر کشاورزی به عنوان یک علم نیز شناخته می‌شود؛ زیرا می‌توان نتایج قابل اندازه‌گیری را توسط آن، پیش‌بینی کرد. همچنین کشاورزی در میان کشاورزان به یک فعالیت هنری نیز معروف شده‌است. به هر میزانی که کشاورز با هنر و دانش کشاورزی هماهنگ باشد، در امر کشاورزی موفق‌تر خواهد بود. زمانی که از مفهوم کشاورزی صحبت می‌شود یعنی تمامی فعالیت‌هایی که چه مستقیم و چه غیر مستقیم بر زمینه‌ی کاری کشاورز تأثیرگذار باشند؛ به همین دلیل نیز بررسی ادوات کشاورزی، زمین‌های کشاورزی، محصولات و بذرهای کشاورزی، شرایط آب و هوایی و بسیاری مفاهیم دیگر، در این حوزه جای می‌گیرند.

تاریخچه کشاورزی

دانش اولیه‌ی کشاورزی، مجموعه‌ای از تجربیات منتقل شده به صورت کلامی از کشاورزی به کشاورز دیگر بود. اگر چه در قرون وسطی، مطالب بسیار زیادی در حوزه‌ی کشاورزی، نوشته می‌شدند اما این هنوز کشاورزی به عنوان یک رشته‌ی مستقلی که در دانشگاه تدریس شود، شناخته نشده بود. اولین فعالیت‌هایی که توانستند کشاورزی را به عنوان یک علم و فن مستقل معرفی کنند، آکادمی مخصوصی بود که توسط برخی از افراد در اواخر قرن 18 در مجارستان تأسیس شد. به طور کلی طبقه‌بندی تاریخچه‌ی کشاورزی را در زیر مشاهده می‌کنید.

1. پیش از تاریخ

اکثر مردم آن روزگار، شکارچی بودند و شیوه‌ی زندگی آن‌ها به صورت سبک زندگی عشایری بود؛ یعنی با تغییر فصل، آنان نیز محیط زندگی خود را تغییر داده و کوچ می‌کردند پس فرصت زیادی برای ماندگاری در یک مکان و اقدام به پرورش گیاهان نداشتند. گذشت زمان و ایجاد نیاز برای ذخیره‌سازی غذا، افراد آن دوران را، به تدریج به مسیر کشاورزی سوق داد. باستان‌شناسان، ریشه‌های کشاورزی را در حدود 10 هزار سال پیش در دره‌ی سند و در امتداد رودخانه‌ی یانگ تسه، یافتند.

2. تمدن‌های اولیه

حدود 5500 سال قبل از میلاد، تمدن‌های موجود در خاورمیانه مانند سومری‌ها، اهمیت وجود نیروی انسانی متخصص کشاورز را دریافتند. در این دوره، آبیاری و بسیاری از فناوری‌های اولیه‌ی کشاورزی اختراع می‌شوند. پیشرفت تمدن مصر در آن دوران، به لطف کشاورزی و سیستم دلتای رود نیل بود. در همین دوران، یونانی‌ها و رومی‌ها با استفاده از دانش کشورهای شرقی، کشاورزی را آغاز کردند.

3. اوایل تمدن مدرن

در این دوران، در شرق همچنان اقدام به ایجاد تحولات گسترده در عرصه‌ی کشاوری می‌شد. مورخان از این دوران با عنوان انقلاب کشاورزی یاد می‌کنند. این پیشرفت‌ها به لطف تنوع محصولات و خصلت‌های آب و هوایی منحصر به فرد این منطقه می‌دانند. در اروپا نیز، سیستم‌های فئودالیسم، در این دوران (قرن 11 میلادی) آغاز به کار کردند. این سیستم‌ها چه در غرب و چه در شرق تا قرن 16 پایدار بودند تا آن که کشاورزان، شاهد تناوب زراعی شدند. تناوب زراعی به آن معنا بود که از هر سال از زمین یک استفاده‌ای شود؛ یک سال برای کاشت، یک سال پرورش دام و یک سال نیز نگهداری و مراقبت از آن. این فعالیت‌ها، جرقه‌ی اولیه‌ی کشاورزی مدرن بودند.

4. کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن در قرن 18 با اصطلاح انقلاب کشاورزی انگلیس آغاز شد. سیستم تناوب سه مرحله‌ای، جای خود را به سیستم چهار مرحله‌ای داد. گستردگی تولیدات محصول آغازگر انقلاب صنعتی بودند. در همین زمان، نظریات داروین کشاورزی را در مسیر یک علم مدرن قرار داد. مدیریت زمین، تولید چندین رقم محصول و بسیاری موارد دیگر که مبنای کشاورزی تا جنگ‌های جهانی بودند، از موراد پیشرفت در دوران کشاورزی مدرن به شمار می‌آیند. در این دوران، قدرت‌های نظامی، کشاورزی فشرده را توسعه می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا به مرور، تولیدات جهانی غلات چهار برابر شود که نتیجه‌ی آن، دسترسی تمامی مردم به مواد غذایی با قیمتی بسیار پایین‌تر بود.

برای مشاوره و خرید انواع ادوات از اینجاوارد فروشگاهشوید.

کشاورزی و فناوری

صنعت کشاورزی با رشد علم و فناوری، دچار تحولات گسترده‌ای شده‌است؛ برای مثال کامپیوترها به کشاورزان امکان ردیابی اطلاعات محصولات و بذرها را می‌دهند. همچنین استفاده از طبقه‌بندی داده‌ها توسط کامپیوتر این امکان را به کشاورزان داده که مواردی مانند شرایط خاک، مقدار نیاز به کود، میزان آب، آفت‌زدگی و موارد دیگری را پیش‌بینی کنند. کشاورزی طی سال‌ها، تغییرات زیادی کرده‌است. امروزه، کشاورزی ارگانیک، محبوبیت بیشتری در میان کشاورزان دارد؛ البته بسیاری از مزارع خانوادگی که از سالیان دور آغاز به کار کرده‌اند، همچنان به رشد و شکوفایی خود ادامه می‌دهند. از طرف دیگر، رشد فناوری بر تجهیزاتی که کشاورزان از آن استفاده می‌کردند نیز تأثیر به سزایی داشته و امروزه کشاورزان دیگر لازم به پرداخت هزینه‌های زیادی در زمینه‌های مالی، زمانی و نیروی انسانی نیستند. در حقیقت رشد فناوری باعث شده تا ادوات کشاورزی به سمتی پیش روند که کشاورز، کم‌ترین خستگی را متحمل شود.

محصولات کشاورزی

به طور کلی تولیدات کشاورزی به 4 دسته تقسیم می‌شوند. این 4 دسته عبارتند از مواد غذایی، سوخت، مواد خام و فیبر. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

1. مواد غذایی

بزرگ‌ترین محصولات کشاورزی که در دسته‌ی مواد غذایی قرار می‌گیرند، غلات هستند. برخی از محصولات به خوراکی برای حیوانات تبدیل می‌شوند و سپس این مواد به شیر و گوشت برای انسان تبدیل می‌شوند. عسل و ماهی پرورشی نیز نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند.

2.سوخت

از محصولات کشاورزی می‌توان برای تولید سوخت استفاده کرد. اتانول یکی از پرکاربردترین سوخت‌هایی است که به عنوان یک سوخت تولید شده از فرآیند کشاورزی شناخته می‌شود چرا که اتانول را از ذرت، نیشکر و یا سورگوم تولید می‌کنند.

3. فیبر

فیبر، شامل محصولاتی مانند پنبه، پشم و ابریشم است. در حقیقت، این شاخه از محصولات کشاورزی، در کنار غلات، از مواردی هستند که نرخ تولید بسیار بالایی دارند. تولیدکنندگان کشاورزی از کنف و الیاف بامبو برای تهیه‌ی طناب، کتان و پارچه استفاده می‌کنند.

4. مواد خام

مواد خام و اولیه، موادی هستند که برای استفاده در فرآیندهای دیگر، دچار عملیات ثانویه‌ی کشاورزی مانند تصفیه نشده‌اند. اکثر این مواد به عنوان خوراک حیوانات به کار برده می‌شوند و به نوعی می‌توان آن‌ها را زیرشاخه‌ی مواد غذایی به حساب آورد.

اهمیت کشاورزی

امروزه، فرآوری، بازاریابی و توزیع محصولات زراعی و دامی به عنوان بخشی از کشاورزی شناخته‌ می‌شوند. کشاورزی، بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهد چرا که علاوه بر تأمین مواد غذایی، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را ایجاد کرده‌است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که کشاورزی را به علمی پراهمیت تبدیل کرده، اشاره می‌کنیم.

1. منبع معاش مردم

بیش از 65 درصد مردم، برای امرار معاش، مستقیما به کشاورزی وابسته هستند. با وجود آن که بسیاری از مردم ساکن کشورهای پیشرفته مشغول به کشاورزی نیستند اما بخش عمده‌ای از مردم جهان، این فن را به عنوان شغل اصلی خود در نظر گرفته‌اند.

2. تجارت و صادرات

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود که کشاورزی به عنوان یک بخش اساسی در نظر گرفته شود، قابلیت‌های تجاری آن است. سیاست اصلی در کشاورزی آن است که واردات محصولات کشاورزی به حداقل رسیده و صادرات آن افزایش یابد.

3. سرمایه‌ی ملی

کشاورزی، به عنوان یک سرمایه‌ی ملی درنظر گرفته می‌شود. زمین، نیروی کار، بذرها و بسیاری موراد دیگر در داخل خود کشور قرار دارند به همین دلیل نیز، کشاورزی دارای یک وجهه‌ی ملی است که توانایی مشارکت در بخش زیادی از درآمد هر کشور را دارد.

4. تاثیر بر مشاغل دیگر

کشاورزی به طور غیر مستقیم بر مشاغل زیادی تأثیرگذار است. عمده‌ی محصولات کشاورزی توسط روش‌‌های گوناگون حمل و نقل، جا به جا می‌شوند. به همین دلیل نیز مشاغلی جانبی در کنار خود کار کشاورزی به وجود می‌آیند. از طرفی، فروشندگی انواع محصولات کشاورزی، بازیافت محصولات و بسیاری مشاغل دیگر نیز، در زیر سایه‌ی کشاورزی در حال فعالیت هستند.

5. توسعه‌ی اقتصادی

از آن جایی که نیروی انسانی شاغل در کشاورزی زیاد است، این رشته، به توسعه‌ی اقتصاد کمک می‌کند. توسعه‌ی کشاورزی باعث بهبود درآمد ملی و در نتیجه بهبود زندگی مردم می‌شود. در بسیاری از کشورها، توسعه‌ی اقتصادی وابستگی کاملی به کشاورزی دارد.

6. فراهم کردن مواد اولیه

کشاورزی، منبع مواد اولیه‌ی بسیاری از صنایع بزرگ مانند پنبه، شکر، روغن‌های خوراکی و غیر خوراکی و بسیاری دیگر است. این صنایع که خود در تأمین نیازهای مردم و اقتصاد کشور، مشارکت بالایی دارند، بدون کشاورزی، زمین‌گیر می‌شوند.

سخن آخر

کشاورزی، به عنوان ستون فقرات اقتصادی و سیاسی هر کشوری در نظر گرفته می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، رقابت در عرصه‌ی فناوری‌های نوین کشاورزی به حدی است که سالیانه، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه‌ی تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با مفاهیم مهم کشاورزی و همچنین تاریخچه و اهمیت آن آشنا کنیم چرا که شرط ورود به بخش عملی کشاورزی، تسلط بر مفاهیم پایه‌ای و اصلی آن است.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *