گل و گیاه

تکثیر گل های آپارتمانی

یکی از زیباترین و بهترین عاداتی که هر فردی می‌تواند داشته باشد، پرورش گل در خانه‌اش است.این کار علاوه بر زیباسازی محیط خانه، تأثیرات مثبت در روحیه‌ی اعضای خانه نیز دارد. همانطور که می‌دانید گل و گیاه می‌تواند باعث تصفیه‌ی هوای در خانه شده و در بهبود سلامتی اعضا نیز تأثیر فراوانی داشته باشد. یکی از بحث‌هایی که پیرامون پرورش گل‌های آپارتمانی همیشه موجود بوده‌است، موضوع تکثیر آنان است. برای انجام این کار نیاز دارید که از روش‌های درستی اقدام نمایید چرا که تکثیر گل به روش‌های نامرتبط و گاهی اشتباه، خطر تلف شدن گل‌های شما را با خود به همراه خواهد داشت. در این مقاله به طور مفصل به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی

به طور کلی، تکثیر به معنای ایجاد یک گیاه کامل از گیاه مادر است که به روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. اکثر گیاهان و گل‌های آپارتمانی در فصل‌های زمستان و بهار تکثیر می‌شوند. به طور کلی روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی به دو گروه روش‌های جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی هر کدام می‌پردازیم. این دو روش، دارای زیر مجموعه‌های متفاوتی هستند که هر کدام را با توجه به نوع گیاه و ابزاری که در اختیار دارید، می‌توانید استفاده نمایید.

روش جنسی

تکثیر گل‌های آپارتمانی به روش جنسی، روشی است که عمدتا در طبیعت رخ می‌دهد و در محیط آپارتمان امکان پذبر نیست. این شیوه به طور معمول از طریق بذری که از تلاقی گرده و تخمک ایجاد شده، رخ می‌دهد. تکثیر توسط بذر، برای گیاهان گلدار صورت گرفته و تکثیر جنسی به روش هاگ، برای گیاهان بی‌گل است. در روش جنسی، گیاه تولید شده دارای اکثر صفات والدینش خواهد بود. مزایای این روش شامل موارد زیر است:

  • تکثیر گیاه به روش جنسی، دارای صرفه‌ی اقتصادی است.
  • می‌توانید برای تکثیر به حجم بالا، از این روش استفاده نمایید.
  • بذرها قابلیت انبار شدن به مدت طولانی را دارند.
  • جا به جایی بذرها راحت است.
  • ارقام تولید شده از بذر، عاری از بیماری‌های ویروسی هستند.

روش غیرجنسی

هر یک از سلول‌های هر گیاهی ، توانایی ایجاد یک گیاه مشابه و جدید را دارد. هر روشی که توسط آن، هر یک از اندام گیاهی به یک گیاه کامل تبدیل شود، روش غیرجنسی نامیده می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این روش آن است که شما می‌توانید در محیط آپارتمان و خانه، اقدام به تکثیر گل‌های خود نمایید. همچنین شما می‌توانید در مدت زمان کمی، گل و گیاه مورد نظر خود را تکثیر نمایید. روش غیرجنسی به صورت‌های متعددی انجام می‌شود که شامل خواباندن، خواباندن هوایی، تقسیم بوته، پاجوش، قلمه زدن و کاشت بذر است. در ادامه این روش‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

  • خواباندن

اکثر گیاهان رونده‌ای که دارای ساقه‌ی نرمی هستند را می‌توان به روش خواباندن، تکثیر کرد. در این روش، ساقه‌ی نیرومند گیاه را با استفاده از یک تکه سیمی به شکلی در آورده که قسمتی از آن در خاک، قسمتی متصل به گیاه باقی مانده و قسمتی نیز از خاک بیرون باشد به عبارتی آن را به شکل حرف U در آورید. خراشی را در قسمتی از ساقه که در خاک فرو کرده‌اید ایجاد کنید تا فرآیند ریشه‌دهی سریع‌تر انجام شود. یادتان باشد که برای گیاه تازه، یک گلدان که حاوی مقدار زیادی کمپوست است را تهیه کنید. بهترین زمان برای انجام این کار در اواخر زمستان و اوایل بهار است. گیاهانی مانند بنجامین، پتوس، کروتون، مومی و یاس را می‌توان به کمک روش خواباندن تکثیر کرد. همچنین شما می‌توانید تکثیر به روش خواباندن را به کمک شاخه نیز انجام بدهید. مزیت این روش آن است که آب، مواد غذایی و هورمون‌ها از طریق گیاه مادر به گیاه جدید منتقل می‌شود.

  • خواباندن هوایی

در روش خواباندن هوایی، دو برش در عرض ساقه به فاصله‌ی 5 سانتی‌متر بزنید به طوری که فقط پوست گیاه را بردارید. سپس اطراف قسمت بریده شده را به وسیله‌ی یک پلاستیک حاوی خزه یا پیت مرطوب بپوشانید و پس از آن که ریشه‌ها تشکیل شدند، ساقه‌ی گیاه را از از زیر ریشه قطع کنید. البته اگر اندازه‌ی گیاه بلند باشد باید 15 سانتی‌متر از گیاه مادر را نگه‌داشته و بقیه را قلمه بزنید. یادتان باشد که فاصله‌ی نوک گیاه تا کیسه نباید بیشتر از نیم متر باشد. گیاه مادر در همان اطرافی که این کار را بر روی آن انجام دادید، پس از جدا کردن گیاه جدید، شاخه‌ی جدیدی را به وجود خواهد آورد. این روش برای گیاهانی مناسب است که رشد علفی دارند. همچنین می‌توانید این روش را برای تکثیر گیاهان زینتی که برگ‌های پایینی خود را از دست داده‌اند نیز استفاده نمایید.

  • تقسیم بوته

یکی دیگر از روش‌های غیرجنسی تکثیر گل‌های آپارتمانی تقسیم بوته است. در این روش، گیاه از گلدان خارج شده و به چند گیاه کوچک‌تر دارای ریشه، تقسیم می‌شوند. بهترین زمان برای استفاده از روش تقسیم بوته فصل بهار است. گیاهی را که برای این کار انتخاب می‌کنید باید علاوه بر سالم بودن دارای ریشه و برگ کافی باشد. برای این کار در ابتدا گلدان را برگردانده و پس از چند ضربه، گیاه را با ریشه از گلدان خارج می‌کنیم. سپس ریشه را با آب ولرم یا محلول‌های قارچ‌کش، ضدعفونی کرده و سپس با چاقو، گیاه اصلی را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم. در نهایت با توجه به تعداد گیاه به دست آمده، گلدان تهیه کرده و ته آن را سوراخ می‌کنیم و گلدان را با سنگ ریزه، ماسه و خاک باغچه پر کرده و ریشه را در آن قرار می‌دهیم. یادتان باشد که قبل از تقسیم بوته، به گلدان خود آب ندهید.

  • پاجوش

پاجوش، قسمتی از گیاه است که از جوانه‌ی روی ریشه یا طوقه ایجاد می‌شود. پاجوش را می‌توان از پایه‌ی گیاه مادر جدا کرده و به طور مستقیم در یک گلدان دیگر کاشت. برای این کار باید در ابتدا پاجوش‌هایی که به اندازه‌ی لازم رسیده‌اند را انتخاب کنید. یادتان باشد که از پاجوش‌های خیلی جوان استفاده نکنید. اکثر پاجوش‌ها دارای ریشه هستند به همین دلیل نیز باید آن را به آرامی جدا کنید. اگر پاجوش دارای ریشه بود، آن را به طور مستقیم در گلدان بکارید اما اگر ریشه نداشت باید آن را در جای خنکی قرار دهید تا محل جدا شده خشک شده و آماده‌ی کاشت بشود. به یاد داشته باشید که تکثیر به روش پاجوش تنها در حالتی ممکن است که هم گیاه و هم خود پاجوش به اندازه‌ی کافی رشد کرده باشند، در غیر این صورت، گیاه جدید رشد مناسبی نخواهد داشت.

  • قلمه زدن

در این روش، قسمتی از گیاه مادر را جدا کرده و پس از ریشه‌زایی آن را در گلدان دیگری پروش می‌دهیم. قلمه زدن دارای روش‌های متفاوتی است که بسته به نوع گیاه به کار می‌رود. انواع قلمه زدن شامل قلمه زنی از ساقه، قلمه زنی علفی، قلمه زنی برگ، قلمه زنی خشبی، قلمه زنی نیمه خشبی و قلمه زنی ریشه است که با توجه به نوع گیاه از هر کدام استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از انواع قلمه زدن می‌پردازیم.

  • قلمه زدن ساقه

این کار با برش ساقه صورت می‌گیرد به این صورت که 15 الی 20 سانتی‌متر از ساقه را به نحوی انتخاب کنید که حداقل 3 جفت برگ داشته باشد و با استفاده از چاقو این محل را به صورت اریب، برش بزنید. محلی را که در گل مادر برش داده‌اید را با پلاستیک بپوشانید. سپس ساقه را در ماده‌ی تسریع‌کننده‌ی ریشه و آب قرار داده و با توجه به نوع گل، برای رشد ریشه باید صبر کنید. پس از رشد ریشه، آن را به گلدان مجزای دیگری منتقل کنید.

  • قلمه‌زنی خشبی

گیاهانی که دارای شاخه و ساقه‌ی سخت‌تری هستند را با این روش قلمه می‌زنند. این کار در فصل زمستان و هنگامی که برگ‌ها ریخته شده‌اند و با انتخاب 10 الی 20 سانتی‌متر از ساقه‌ی محکم، صورت می‌گیرد.

  • قلمه زنی برگ

برخی از گیاهان بدون ساقه و با رشد مستقیم برگ از طوقه، در دسترس هستند و نمی‌توان برای تکثیر آن‌ها از قلمه زنی ساقه استفاده کرد. برای این کار با توجه به نوع گیاه، بخش یا تمامی برگ را انتخاب کرده و جدا نموده و سپس در خاک قرار دهید. عمدتا بخشی از برگ گیاهان استرپتوکارپوس و سانسوریا را قلمه می‌زنند و برای قلمه زدن گیاهان گوشتی، از تمامی برگ ‌آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • کاشت بذر

یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌ها برای تکثیر گل‌های آپارتمانی، کاشت بذر است. در این روش شما بذر گل مورد نظر خود را تهیه کرده و در گلدان می‌کارید. گیاهان پیدازا عموما با بذر و گیاهان نهان‌زا با هاگ تکثیر می‌شوند. همچنین روش کاشت بذر انتخاب خوبی برای تکثیر به تعداد زیاد است. بهتر است که پس از کاشت بذر، یک پوشش پلاستیکی بر روی گلدان بکشید تا علاوه بر گرم ماندن محیط گلدان، آسیبی به آن نرسد.  البته منظور از گرم نگه داشتن آن نیست که گلدان را در محیط خفه‌ای قرار دهید، چرا که باید نور و هوای کافی به بستر گلدان شما برسد. همچنین زمان سبز شدن بذرها بسته به نوع گل شما متغیر است.

سخن آخر

بهره‌گیری از روش‌های یاد شده کمک بسیار زیادی در تکثیر گل‌های آپارتمانی به شما خواهد کرد. در این مقاله سعی شد تا تمامی جنبه‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی به طور کامل بررسی شوند. همانطور که ذکر شد استفاده از هر کدام از این روش‌ها، با توجه به نوع گل و گیاه شما صورت می‌گیرد برای همین نیز پیش از اقدام به این کار، تحقیقات لازم را انجام بدهید.

شما می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *