گل و گیاه

آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی در صورتی که به موقع از بین بروند نمی توانند مانع رشد گل و گیاهان شما شوند. به همین دلیل راه های مختلفی برای مبارزه با این نوع آفات وجود دارد که می تواند طراوت و زیبایی را به گیاهان آپارتمانی شما برگرداند. این آفات می توانند بخش های مهمی از گیاه شما را که شامل ساقه، برگ و ریشه گیاه باشد را نیز فراگرفته و موجب از بین رفتن آن شوند. هر چند همواره پیشگیری از تکثیر و رشد انواع باکتری ها می تواند بر راه های درمان آن مقدم است. یقینا دیدن انواع گل های آپارتمانی که منظره ای شاداب و زیبا  را به بیننده می بخشند می توانند در زندگی مدرن و به خصوص زندگی آپارتمان نشینی نقش مهمی ایفا کنند. در واقع پرورش و مراقبت از انواع گل های آپارتمانی می تواند به نوبه خود سلامت و زیست روانی ساکنین را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این منظره می تواند با بی احتیاطی یا نادیده گرفتن روش های نگهداری و مراقبتی از یک سو و عدم آشنایی با آفات گیاهان آپارتمانی موجب از بین رفتن این گیاهان شود. در واقع همواره سلامت محیط زندگی در گروی حفظ سرسبزی و ممانعت از بروز هر نوع بیماری یا آفت برای گیاهان آپارتمانی است که به نوعی به جزئی از زندگی ما تبدیل شده اند. با این وجود توصیه می کنیم تا مطالبی را که در این مطلب برای شما گردآوری نموده ایم با دقت مطالعه فرمایید و تا پایان همراه ما باشید. قطعا اگر این توصیه ها و روش های مراقبتی را در زمینه رفع آفت گیاهان آپارتمانی جدی بگیرید و عملی سازید می توانید زیبایی و سلامت گیاهان زینتی خودتان را تضمین کنید.

آفات گیاهان آپارتمانی را بهتر بشناسیم

آفات گیاهان آپارتمانی در شرایط خاصی تولد و تکثیر پیدا می کنند. در واقع این آفات محصول عوامل مختلفی از قبیل خاک نامناسب، دما،  عملکرد نور، رطوبت، خاک غیر مغذی، مواد شیمیایی  و هوادهی نامناسب می باشد. بیشتر مواردی که می توانند در این زمینه تاثیر داشته باشند در واقع ناشی از این موارد می باشد. باکتری ها، میکروب ها،  انگل های مختلف در این شرایط رشد پیدا می کنند و می توانند ضمن تخریب بافت گیاه همچنین در صورت وجود سایر گل ها و گیاهان در مجاورت این نوع آفات موجب سرایت این بیماری ها و آفت گیاهان آپارتمانی شوند. انواع پشه ها، شته، کرم، حلزون و کنه ها از مهمترین آفات گیاهان آپارتمانی به شمار می روند. در بسیاری از موارد حشرات با استفاده از ابزارهای مکنده ای که در اختیار دارند با تغذیه از این گیاهان عملا موجب تخریب بخشی از تنه یا ساقه و برگ های گیاه می شوند که عواقب آن می تواند به صورت پارگی یا وجود منافذ و زرد شدن بخشی از گیاه خودنمایی کند. در واقع از دست دادن رطوبت و وجود باکتری می تواند ریشه و به طور کلی تمام بخش های یک گیاه را درگیر کند. در صورتی که رسیدگی و مراقبت از گیاهان به موقع صورت گیرد می تواند مانع پوسیدگی ریشه و تورم آن و سایر بخش های گیاه شود. فراموش نکنید نقش گیاهان آپارتمانی در سلامت محیط و تصفیه هوای ناسالم به اثبات رسیده است بنابراین لازم است تا آفت گیاهان آپارتمانی را جدی بگیرید و نسبت به بهبود و رفع این آفات اقدام کنید.

توصیه هایی درباره مراقبت و پیشگیری از بروز آفات گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی همانطور که در مباحث فوق به آن اشاره کردیم به دلایل متعددی می توانند موجب از بین رفتن گیاهان زینتی شما شوند. در این بخش از مطلب سعی کرده ایم تا مهمترین آفات گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی کنیم و در ادامه به راه حل های مناسبی به منظور رفع و بهبود وضعیت این گیاهان می پردازیم. با این وجود به نظر می رسد که ذکر یک نکته خالی ضروری به نظر می رسد. توصیه می کنیم به محض این که متوجه شدید که گیاهان و گل های شما دچار آفت زدگی شده اند وارد عمل شوید و این کار را به خصوص در گلخانه ها یا مواردی که این نوع گیاهان در مجاورت سایر گیاهان قرار دارند در مورد آنها نیز تکرار کنید. به عبارت دیگر به نظر می رسید بازرسی ها و مراقبت مداوم و دوره ای می تواند از بروز مشکلات در این زمینه پیشگیری کند. در واقع ایجاد آفت زدگی به صورت زنجیره ای می تواند سایر گل ها و گیاهان شما را نیز درگیر کند بنابراین در این زمینه دقت و نظارت کافی را حتما اعمال کنید و در صورتی که در این زمینه اطلاعاتی ندارید حتما از کارشناسان و متخصصین این حوزه استفاده کنید. گرفتن مشاوره از این افراد می تواند تا حدود زیادی مشکلات شما را برطرف نماید.

علائم بیماری های آفات گیاهان آپارتمانی

علائمی که نشانگر وجود بیماری های آفات گیاهان آپارتمانی هستند به اشکال مختلفی شاهر می شوند.  برخی از علائمی که در ابتدا به نظر می رسند می توانند هشداردهنده بوده و نشانه ای از وجود بیماری های آفات گیاهان آپارتمانی هستند و احیا یا درمان گیاه را توجیه می کند عبارتند از:

  • وجود شانکر یا زخم های مختلف روی ساقه
  • بروز انواع جوش گیاهی یا زنگ روی برگ ها
  • پوسیدگی ریشه گیاهان
  • پدیدار شدن لکه های موسوم به لکه های برگی
  • وجود ویروس موزائیکی روی برگ ها
  • کوتاه یا بلند شدن غیر معمول در ساقه گیاهان آپارتمانی
  • پریدگی رنگ برگ ها  یا داشتن رنگ نامشخص
  • ریز بودن برگ گیاهان و  دارا بودن شکل ناموزون و نامتعارف

با این وجود در ادامه از بین علائم و بیماری های مرتبط با آفات گیاهان آپارتمانی به بررسی مهمترین  آنها خواهیم پرداخت و شما را راه حل های مناسب به منظور رفع این موارد بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مهمترین بیماری های آفات گیاهان آپارتمانی

مهمترین بیماری هایی که از طریق آفات گیاهان آپارتمانی ایجاد می شوند عبارتند از:

  • وجود انواع کپک به رنگ خاکستری
  • آفات گیاهان آپارتمانی به شکل انواع سفیدک پودری و داخلی
  • وجود پوسیدگی ریشه
  • بیماری آفات گیاهان آپارتمانی به شکل لکه برگی

اکنون در این بخش به بررسی هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

وجود انواع کپک به رنگ خاکستری

یکی از مهمترین بیماری هایی که از طریق آفات گیاهان آپارتمانی منتقل می شود کپک های خاکستری می باشد. این نوع کپک در واقع از طریق منافذ و زخم های گیاه ورود پیدا کرده و در نهایت در بخش های حیاتی گیاه از قبیل ساقه و برگ ها و سیستم تنفسی را درگیر می کند. این نوع کپک مسری بوده و می تواند گیاهان مجاور را نیز درگیر کند.

راه حل:

مبارزه و رفع این نوع کپک و آفت گیاهان آپارتمانی از طریق پاکسازی خاک از هر نوع قارچ و باقی مانده های گیاهی و نیز آبیاری منظم می باشد. به نظر می رسد تنظیم آبرسانی به گیاه و پیشگیری از برودت محیط و حفظ دما می تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود.

آفات گیاهان آپارتمانی به شکل انواع سفیدک پودری و داخلی

سفیدک هایی که موجب یکی دیگر از بیماری های مرتبط با آفات گیاهان آپارتمانی هستند غالبا به دو شکل سفیدک پودری و سفیدک داخلی در گیاه بروز پیدا می کنند. سفیدک پودر مانند بیشتر در ناحیه تنفسی گیاه به شکل نوعی قارچ پودری مانند و سفید رنگ ظاهر می شود و موجب علائمی از قبیل لکه های زرد رنگ روی برگ ها شده  و رشد گیاه را مختل می سازد. همچنین موجب بدشکل شدن گیاه می شود. سفیدک های داخلی نیز به شکل لکه های زرد و قهوه ای سوخته بروز پیدا می کند. این بیماری نیز ضمن نقاط مشترکی که با سفیدک پودری دارد موجب بدریختی گیاه و رشد نامتوازن آن می شود.

راه حل:

برای رفع سفیدک های پودری سمپاشی با قارچ کش های مربوطه و پیشگیری از قرار گیری گیاه در سایه می تواند بسیار موثر باشد. آبیاری مناسب و عدم کاشت متراکم گیاهان نیز در این زمینه تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای حذف و از بین بردن سفیدک های پودری تنظیم رطوبت خاک و آبرسانی مناسب و سمپاشی با بهره گیری از ضد قارچ های مربوطه توصیه می شود.

وجود پوسیدگی ریشه

عامل پوسیدگی ریشه نیز یک نوع گیاه آفت گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. این قارچ بخش های مهمی از ریشه و ساقه و حتی اندام تنفسی گیاه را نیز درگیر می کند. با  تکثیر این قارچ در اندام تنفسی گیاه به تدریج شاهد پژمردگی گیاه خواهیم بود. وجود لکه های متمایل به قهوه ای و کپک و بروز پوسیدگی به تدریج در ریشه و در نهایت توقف رشد گیاه موجب از بین رفتن آن می شود.

راه حل:

سمپاشی مناسب با بهره گیری از انواع قارچ کش های مربوطه و نیز آبیاری مناسب  از یک سو و پرهیز از کاشتن گیاهان در بخش های عمیق خاک می تواند از پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی جلوگیری کند. آبرسانی و رطوبت دهی مناسب و پرهیز از تشدید آبرسانی که موجب رشد قارچ ها میشود نیز عامل موثر دیگری در رفع این نوع بیماری به شمار می رود.

بیماری آفات گیاهان آپارتمانی به شکل لکه برگی

لکه برگی یکی دیگر از بیماری هایی است که از طریق آفات گیاهان آپارتمانی منتقل می شود. این بیماری به شکل لکه های رنگی و عمدتا به رنگ قهوه ای یا زرد ظاهر می شوند. باکتری ها در زمینه ایجاد لکه برگی نقش اساسی دارند. این نوع لکه ها گاه با اشکال نامنظم و غالبا به شکل حلقوی نمایان می شوند. این نوع قارچ همانطور که از نام آن مشخص است برگهای گیاه را فرا می گیرد و به تدریج و در صورت عدم درمان مناسب می تواند موجب از بین رفتن گیاه شود.

راه حل:

برای بیماری لکه برگی بهترین کار این است که ابتدا عوامل بیماری زا از قبیل انواع انگل ها و کنه های موجود روی برگ ها از بین برود. همچنین نباید برگ ها را مورد آب پاشی مستقیم قرار داد. جداسازی برگ های آلوده نیز می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. سمپاشی نیز راه مناسب دیگری برای رفع این بیماری می باشد.

برای خرید محصولات برای مبارزه با آفات می‌توانید اینجاکلیک کنید و گروه محصولاتسم پاشی در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *