گلخانه

لوازم و تجهیزات گلخانه

چه تجهیزاتی در گلخانه استفاده می‌شود؟

اگر می‌خواهید از گلخانه خود نهایت استفاده را ببرید و به‌وفور سبزی‌های تازه و گیاهان زیبا پرورش دهید، لوازم و تجهیزاتی وجود دارد که می‌تواند به شما در این امر کمک کند! قبل از نصب و راه‌اندازی باید از خود بپرسید که یک گلخانه به چه چیزهایی نیاز دارد تا حداکثر کارآمدی را داشته باشد؟ باید متوجه باشید که این تجهیزات گلخانهاست که کار را برای شما آسان‌تر می‌کند و شانستان در برداشت موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد!

بیایید نگاهی به برخی از تجهیزات گلخانه بیاندازیم، یادتان باشد که شاید به همه آن‌ها احتیاج نداشته باشید.

دماسنج

برای نظارت بر دما و رطوبت، به دماسنج احتیاج دارید. شما می‌خواهید افزایش و کاهش دما را پیگیری کنید، به‌خصوص در فصل تابستان و زمستان هنگامی‌که باید بدانید چه موقع باید گلخانه خود را گرم کنید یا چه موقع باید با سیستم تهویه آن را خنک کنید. بسته به نوع گیاهانی که قصد پرورش آن‌ها را دارید، لازم است درجه حرارت و رطوبت مناسب را تعیین کنید. خوشبختانه بیشتر دماسنج‌های گلخانه‌ای به‌عنوان رطوبت‌سنج هم عمل می‌کنند و داده‌های مربوط به رطوبت را به شما ارائه می‌دهند، به این معنی که آن‌ها میزان بخارآب موجود در هوا را اندازه‌گیری می‌کنند.

می‌توانید یک مدل سنتی یا آنالوگ را انتخاب کنید یا به دنبال یک دماسنج گلخانه‌ای دیجیتال باشید. توصیه می‌شود که از دماسنج دیجیتال استفاده کنید، زیرا تنها این نوع دماسنج است که ویژگی رطوبت‌سنج را هم اضافه می‌کند و نظارت شما بر روند کار گلخانه را تسهیل می‌بخشد!

(خرید دماسنج و رطوبت سنج گلخانه)

قفسه‌ها و نیمکت‌ها

یکی از راه‌های به حداکثر رساندن فضای محدود گلخانه استفاده از تجهیزات صرفه‌جویی در فضا است که مقرون‌به‌صرفه بوده و گیاهان را به رشد و نمو ترغیب می‌کند. چنانچه نیاز به فضاهایی برای رشد عمودی دارید، نیمکت‌ها و قفسه‌ها به‌موقع به نیاز شما پاسخ می‌دهند.

طراحی‌های مختلفی از نیمکت‌ها و قفسه‌ها برای رفع نیاز هر باغبان وجود دارد. برخی از مدل‌ها را می‌توان مرحله‌ای یا کنار هم قرار داد تا از فضا نهایت استفاده را برد. طراحی هرچه باشد، نه‌تنها به گلخانه زیبایی می‌بخشد بلکه سال‌های سال می‌توان از خدماتی که عرضه می‌کند، استفاده کرد.

گیاهان گلدانی و ابزار باغبانی را می‌توان با استفاده از قفسه‌ها و نیمکت‌ها به‌راحتی کنار هم چید. هیچ راه بهتری برای مرتب نگه‌داشتن گلخانه و استفاده کارآمد از فضای وجود ندارد.

درها و دریچه‌ها

درها و دریچه‌ها یکی از ضروریات تجهیزات گلخانه هستند. درها و دریچه‌ها استاندارد هستند اما ازنظر اندازه و قیمت متفاوت‌اند. اگر در یک منطقه‌ی با شرایط آب و هوایی گرم زندگی می‌کنید و می‌خواهید به هر قیمتی از خرید یک فن برقی اجتناب کنید، ممکن است بخواهید برای بهبود جریان هوا و خنک نگه‌داشتن فضای داخل، منافذ بیشتری اضافه کنید.

روشن است که گیاهان فقط در محیط‌های بهینه رشد و نمو پیدا می‌کنند و ایجاد یک چنین محیطی برای آن‌ها از طریق گردش مناسب هوا است. اثر گلخانه­ ای هنگامی اتفاق می‌افتد که دمای محیط به دلیل حبس تابش خورشید در فضای داخل افزایش می‌یابد. اگر آب‌وهوای منطقه خیلی گرم باشد گیاهان به‌احتمال‌زیاد تحلیل می‌روند، یا حتی می‌میرند. این مشکل با نصب درب و منافذ اضافی برطرف می‌شود.

اغلب می‌توانید دریچه‌های سقفی و پنجره‌های بادگیر با بازکننده‌های دستی یا خودکار نصب کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که وزش بادهای شدید طبیعی است، باید دریچه‌های سقفی خود را محکم کنید تا کنده نشوند. بازکننده‌های خودکار غیر برقی از دمای داخل استفاده می‌کنند. آن‌ها وقتی هوای داخل خیلی گرم می‌شود باز می‌شوند و این ممکن است در یک روز طوفانی نیز اتفاق بیفتد.

سیستم تهویه و خنک‌کننده‌ها در گلخانه

از بین بردن گرمای شدیدِ فضای داخل یکی از مهم‌ترین کارایی تهویه است. گیاهان ممکن است در معرض گرمای بیش‌ازحد خراب شوند. تهویه مناسب همچنین از رشد بیماری‌ها و آفات جلوگیری می‌کند. رها شدن بخارآب اضافی از تغلیظ جلوگیری می‌کند و سطح رطوبت را در سطوح مناسب نگه می‌دارد. اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسب، منفعل و قدرتمندی برای عملکرد صحیح گلخانه خود نصب می‌کنید.

بهترین راه برای کنترل سطح رطوبت بالا نصب فن است. رطوبت می‌تواند بر روی دیوارها یا سقف‌هایی ایجاد شود که می‌تواند به شکل قطره روی گیاهان بیفتد و درنهایت فرصتی برای ایجاد بیماری شود. فن‌های دارای کنترل ترموستات یا با سرعت متفاوت را خریداری کنید تا بتوانید در هر زمان از سال از آن استفاده کنید. اگر ایده وابستگی به شبکه برق را دوست ندارید، می‌توانید از یک فن خورشیدی بهره بگیرید. تهویه می‌تواند بر روند اصلی رشد گیاه مانند فتوسنتز، جوانه‌زنی و حتی گرده‌افشانی تأثیر بگذارد، بنابراین حتماً تجهیزات مناسبی را خریداری کنید

نصب تهویه یا یک سیستم خنک‌کننده اضافی در مناطق با شرایط آب و هوایی گرم که روزهای بی بادی بر منطقه حکم‌فرما است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازاین‌رو، اگر در چنین مناطقی زندگی می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم که یک فن نیز به تجهیزات گلخانه خود اضافه کنید.

توری سایبان (شید)

یک گلخانه در گرم‌ترین روزها هنگامی‌که سایه‌بان نصب شود بیش‌ازحد گرم نمی‌شود. فضای داخل سردتر می‌شود و با استفاده از سایه‌بان پارچه‌ای تابش خورشید نیز به حداقل می‌رسد. بنابراین، فقط اگر با روزهای گرم و آفتابی سروکار دارید، به توری سایبان احتیاج دارید. اگر یک گلخانه شیشه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اید، باید یک سایه‌بان پارچه‌ای خریداری کنید، زیرا شفافیت این نوع شیشه باعث محافظت از گیاهان شما در برابر نور آفتاب نمی‌شود.

می‌توانید از سایه‌بان پارچه‌ای به‌عنوان پرده در داخل گلخانه استفاده کنید یا (مانند پتو) آن‌ها را در بالا قرار دهید. برخی از آن‌ها روی همه مدل ها قابل‌استفاده هستند و برخی مناسب مدل‌های گلخانه‌ای خاص.

سایه‌بان‌های پارچه‌ای در انواع و رنگ‌های مختلف وجود دارد. سایه‌بان پارچه‌ای تیره و ضخیم و سایه­بان­های روشن‌تر و نازک‌تر. سایه‌بان‌های تیره‌تر گرمای خورشید را با رنگ‌های روشن‌تر به‌عنوان راهی برای بازتاب گرمای خورشید جذب می‌کنند.

سیستم‌های آبیاری

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانید این است که گیاهان بدون آب نمی‌توانند زندگی کنند. اگر وقت ندارید که گیاهان خود را مرتباً آب بدید، باید روی یک سیستم آبیاری قابل‌برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کنید. كنترل بر محيط دليل اصلي صرف زمان و پول روی گلخانه است. با داشتن یک سیستم آبیاری که مقدار آب مناسب را به گیاهان منتقل می‌کند، یک ‌قدم کار شما را جلوتر می‌برد.

انواع مختلفی از سیستم‌های آبیاری وجود دارد. اغلب به شما سیستم افشانی یا پاششی توصیه می‌شود. بااین‌حال، برخی از گیاهان نسبت به آبیاری بالاسری بسیار حساس هستند. این امر با نصب یک سیستم آبیاری قطره‌ای که آب را به درستی به ریشه‌ها می‌رساند، قابل حل است. قبل از خرید سیستم آبیاری، باید در مورد گیاهانی که می‌خواهید پرورش دهید فکر کنید تا سیستم مناسب را انتخاب کنید.

گرمایش

شما ممکن است در منطقه‌ای زندگی کنید که دمای بیرون از گلخانه برای مدت طولانی به انجماد یا زیر انجماد کاهش یابد. در این حالت، مهم نیست که چه تعداد گیاه پرورش می‌دهید و چه عایقی دارید، به یک بخاری احتیاج خواهید داشت. بعضی از گیاهان فقط با دمای 65 تا 70 درجه فارنهایت رشد می‌کنند. حتی گیاهان زمستانی برای جوانه‌زنی به دمای معینی نیاز دارند. بنابراین برای اینکه در فصل زمستان محصول پرباری داشته باشید، نیاز به سرمایه‌گذاری روی تجهیزات گرمایشی دارید.

برای کاشت در فصل زمستان به یک بخاری مناسب نیاز دارد تا گیاهان و سبزی‌ها حتی در بالاترین دوره انجماد  زنده بمانند. بخاری‌های پارافینی یا گازی ممکن است ارزان باشند، اما هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بالاست. از طرف دیگر ممکن است بخاری‌های فن دارد گران‌تر باشند اما ترموستات داخلی آن‌ها باعث کاهش حجم کاری و کار حدسی می‌شود.

لامپ رشد گیاه

یکی از بهترین راه­های جلوگیری از رشد ساق بلند و پژمرده استفاده از چراغ ­های تابان است. لامپ‌های رشد گیاه به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا گرما و نور سالم و مداوم را برای گیاهان شما در زمستان و در طول شب فراهم کنند. لامپ‌های با کارآمدی بالا برای لامپ‌های رشد گیاه نیز استفاده می‌شوند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌گردند.

لامپ رشد گیاه فقط بدرد گلخانه­دارهایی می‌خورد که می‌خواهند گیاهان را که در تمام سال نیاز به نور بیشتر دارند، پرورش دهند. اگر قصد پرورش سبزی‌ها و گیاهان زمستانی را دارید، نیازی به خرید لامپ رشد گیاه نیست.

گرچه غیرقابل‌انکار است که لامپ‌های LED از لامپ‌های فلورسنت گران‌تر هستند، اما خبر خوب در مورد آن‌ها این است که نه‌تنها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند بلکه نور و گرمای عالی را برای یک جمعیت گیاهی بزرگ فراهم می‌کنند.

پوشش زمین و کف

اگر می‌خواهید کف گلخانه شما مناسب باشد داشته باشید یا از رشد علف‌های هرز جلوگیری کنید، نصب کف‌پوش یکی از تجهیزات ضروری است. این موضوع برای گلخانه­ دارانی صدق می‌کند که گلخانه خود را روی زمین معمولی راه‌اندازی می‌کنند و نه (روی کف بتنی یا چوبی).

با نصب پوشش بادوام روز زمین، باغبانی به یک کار حتی لذت‌بخش تبدیل می‌شود. فقط به یاد داشته باشید مواد پوششی بادوام و با قابلیت نگهداری آسان را خریداری کنید. شاید هزینه‌های شما را بالا ببرد، اما ارزشش در آینده مشخص می شود.

جمع‌بندی

آنچه در این نوشتار ملاحظه کردید، شرح مختصری بود از مجموعه کوچکی از تجهیزات گلخانه که برای راه‌اندازی و شروع گلخانه­داری شما ضروری است. برخی از لوازم گلخانه به آب­ و­هوای منطقه و میزان استفاده بستگی دارند. گلخانه ­داری در مناطق گرم با سرد تجهیزات خاص خود را نیاز دارد که باید پیش از نصب و راه‌اندازی روی آن‌ها تحقیق کرد. باید از هزینه اضافی اجتناب کنید و روی ضروریاتی که ارزش‌افزوده‌ای در آینده نصیب شما می‌کند، سرمایه‌گذاری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *