باغبانی و کشاورزی

همه چیز درباره پیوند زدن درختان

پیوند زدن درختان عملیاتی است که چینی های باستان از آن برای تکثیر درختان خود استفاده نموده و مزیت های زیادی از آن به دست آورده اند. امروز این عمل در سطح وسیع برای رسیدن به بهترین راندمان در کاشت درختان میوه و محصول دهی آنها صورت می پذیرد. در این مقاتله قصد داریم روش ای مختلف پیوند زدن درختان را با هم مرور کرده و نکات مهم هر یک به همراه زمان مناسب این عمل را نیز بررسی کنیم. علاقمندان به باغبانی و تکثیر درختان از طریق پیوند می توانند از روش های ذکر شده در این مقاله به راحتی برای کسب و کار خود استفاده کنند.

روش های پیوند زدن درختان

روش های متعددی برای پیوند زدن درختان وجود دارد که هر یک از این روش ها مخصوص شرایط خاصی بوده و مراحل آنها نیز با هم تفاوت هایی دارد. در ادامه مهم ترین روش های پیوند زدن درختان را به همراه مراحل انجام هر یک از پیوندها با هم مرور خواهیم نمود.

  • روش پیوند سپری

این روش پیوند زدن درختان به روش شکمی نیز معروف است. در این سبک پیوند، یک جوانه درخت در قسمتی دلخواه در زیر پوست درخت قرار داده می شود تا از همین نقطه ریشه دوانده و عملیات تکثیر و پیوند صورت پذیرد.

  • روش پیوند قاشی

این روش پیوند زدن درختان هم بسیار ساده است. ابتدا از یک شاخه نازک با قطر تا 2.5 سانتی متری پیوندک را جدا می کنید. محل جدا سازی این پیوندک بایستی دارای زاویه ای 45 درجه و مورب باشد. با همین زاویه و همین شرایط برای اتصال بهینه روی جوانه نیز ایجاد کرده و پیوندک را روی آن قرار می دهید. برای اتصال و حفظ رطوبت پیوند نیز می توانید آنها را با یک پلاستیک ببندید.

  • روش پیوند لوله ای

روش پیوند زدن درختان به سبک لوله ای که به آن حلقوی نیز گفته می شود، تکنیک بسیار ساده اما کاربردی می باشد. در این روش از پیوند زدن درختان شما نیاز به شاخه هایی با قطر حدود 1 تا 2 سانتی متر روی درخت دارید. ابتدا قسمتی از پوست درخت را به اندازه حدود 2 سانتی متر ارتفاع و به شکل استوانه ای برش می دهید. از قبل باید قسمتی از پوست را انتخاب کنید که یک جوانه روی آن باشد. سپس بخش زیرین پایه را جدا کرده و پوست نازک روی آن را بکنید. این بخش از پوست جدا شده باید تا محل قرار گیری پیوندک باشد. پیوندک را از سمت بالا روی پایه قرار بدهید و با کمی جابجایی و لغزاندن آنها را کاملا در هم کیپ کنید. لازمه اصلی این روش پیوند زدن درختان هم قطر بودن این دو قسمت است.

  • پیوند پلی

پیوند پلی از جمله روش های پیوند زدن درختان است که برای ترمیم مناطق ضعیف شده در زمان استراحت و بار ندادن درخت به کار گرفته می شود. اوایل فصل بهار بهترین زمان برای پیوند پلی است. یک شاخه با قطر 1 تا 2 سانتی متری را در محلی سرد قرار داده و پوست صدمه دیه را کم کم حذف نمایید.

  • پیوند مجاورتی

از روش های طبیعی پیوند زدن درختان است که در جنگل های با تراکم بالا رخ می دهد. در اثر مجاور شدن درختان، پوست آنها در سایش قرار گرفته و باعث جوش خوردن دو طبقه زایشی در آنها می شود.

  • پیوند اسکنه

پیوند اسکنه از جمله روش های قدیمی پیوند زدن درختان است. در این روش شاخه و پایه از درخت برش داده شده و در روی قطر قسمت باقیمانده شکاف با عمق 2 تا 5 سانتی متر ایجاد می شود. سپس پیوندک با طول 12 تا 20 سانتی متر روی این شکاف قرار می گیرد. قسمت زیرین پیوندک را نیز بایستی به حالت اریب برش دهید تا راحت تر در هم قرار گیرند.

  • پیوند زینی

تقریباً مشابه با روش پیوند اسکنه صورت می پذیرد. در این سبک از پیوند زدن درختان، به جای پایه روی پیوندک شکاف ایجاد کرده و پایه را به حالت اریب می تراشیم. برای اینکه بهتر روی هم قرار بگیرند بهتر است از شاخه های هم قطر بهره ببرید.

  • پیوند نیمانیم

برای پیوند شاخه هایی با قطر 1.5 تا 2.5 سانتی متر می توان از این روش پیوند زدن درختان بهره برد. مراحل پیوند زدن در این روش بسیار ساده است. پایه و پیوندک به سه حالت ساده و یا پاشنه دار برش داده شده  و روی هم قرار داده می شوند. برای پیوند بهتر و حفظ رطوبت هم می توان روی پیوند را با پلاستیک متصل کرد.

  • پیوند تاجی

پیوند تاجی نیز در درختان مراحلی شبیه به پیوند اسکنه دارد. در این سبک از پیوند زدن درختان به جای ایجاد شکاف پیوندک را در زیر پوست پایه قرار می دهند. از این رو به آن رو.ش پیوند پوستی نیز گفته می شود. محل اتصال را نیز می توان با یک میخ کوچک به هم محکم کرد.

  • پیوند رولپه و زیرلپه

به این سبک از پیوند زدن درختان اپی کوتیل و هیپوکوتیل نیز اطلاق می شود. بیشتر برای پیوند زدن گردو به کار گرفته می شود. بعد از جوانه زنی، برشی به عمق 2 تا 3 سانتی متر روی پایه انجام شده و سرشاخه گردو به عنوان پیوندک با یک پلاستیک به قسمت بریده شده اتصال داده می شود.

برای خرید نوار پیوندزنی اینجا کلیک کنید.

زمان مناسب پیوند زدن

انتخاب زمان مناسب برای پیوند زدن درختان بسته به شرایط رشد هر درختی متفاوت است. برای برخی از درختان زمان باردهی و در برخی موارد هم زمان استراحت می تواند شرایط بهتری را برای پیوند زدن ایجاد کند. البته انتخاب این زمان تاثیر فوق العاده زیادی روی کیفیت کار و نتیجه نهایی پیوند خواهد داشت. اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار را می توان بهترین زمان برای پیوند زدن درختان دانست. برخی درختان هم شرایط رشد را در فصل پاییز دارند. در هر صورت برای پیوند زدن درختان از گرمای شدید تابستان و سرمای سوزناک زمستان دور بمانید. همچنین درختانی که شیره زیادی تولید می کنند نیز بایستی در فصولی غیر از زمان شیره دهی برای پیوند زدن آنها اقدام کرد.

مزایای پیوند زدن درختان

مزیت های زیادی برای پیوند زدن درختان می توان برشمرد. البته حصول همه این مزایا برای هر دفعه پیوند فراهم نیست و بسته به هدفی که از پیوند زدن درختان دنبال می کنیم، این مزایا را می توان دسته بندی کرد. برخی از مهم ترین مزایای پیوند زدن درختان به شرح زیر می باشد:

  • افزایش میزان باردهی

با پیوند زدن بار و میوه درختان در سال های آتی افزایش خواهد یافت.

  • بهتر شدن کیفیت محصول

عمل پیوند زدن درختان کمک می کند تا میوه رسیده شده از نظر کیفیت و اندازه شرایط بهتری داشته باشد.

  • سلامت میوه ها

یکی دیگر از مزایایی که می توان از پیوند زدن درختان انتظار داشت، تولید میوه های سالم تر و با دوام تر است.

  • زمانبندی رسیدن محصول

برای کسانی حرفه اصلی آنها میوه فروشی و باغداری است، زمان رسیدن و برداشت محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با عمل پیوند زدن درختان می توان زمان رسیدن میوه را نیز تنظیم نمود.

  • تکثیر و جوانسازی

با عمل پیوند می توانید درختان قدیمی را به درختانی جوان تبدیل کنید و برای آینده به فکر باشید.

  • ترمیم درختان ضعیف شده

برخی از روش های پیوند زدن درختان برای ترمیم درختان ضعیف شده به کار گرفته می شود.

برای خرید نوار پیوندزنی اینجا کلیک کنید.

چه نوع درختانی برای پیوند زدن مناسب اند

عمل پیوند زدن درختان بیشتر برای درختان میوه به کار گرفته می شود. هر چند در تولید درختان زینتی هم برخی از روش های پیوند درخت کاربرد دارد. درختان میوه ای مانند سیب، گلابی، هلو  و شلیل، زردآلو، گیلاس، بادام، گردو، انگور، توت و زیتون از جمله مستعد ترین درختان میوه برای پیوند زنی هستند که می توان از روش های پیوند زدن درختان برای تکثیر و سایر مزایای این عمل در آنها بهره جست.

نکاتی مهم در مورد زمان پیوند زدن درختان

  • انتخاب مناسب پیوندک و پایه از جمله مهم ترین قسمت ها در عمل پیوند زدن درختان می باشد.
  • از پیوند زدن می توان برای ترمیم درختانی که به دست جانوران صدمه دیده است استفاده نمود.
  • با عمل پیوند زدن درختان می تواند درختان ضعیف شده را تقویت کرد.
  • هر درخت کهنسالی را می توان تا حدود 5 بار با پیوند زدن تقویت و از آن درختان جوان تکثیر نمود.
  • از عمل پیوند زدن درختان می توان برای باردهی درختانی که به دلایل نامعلوم بار نمی دهند نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *